Meditaatio mielen hiljentämisen, tasapainon ja rauhan lähteenä

Teksti: Virpi Raipala-Cormier

Kirjoittaja on  Frantsilan Luomuyrttitilan perustaja, yrttien ja luontaishoitojen kouluttaja ja Frantsilan tuotekehitysvastaava sekä meditaatio- ja joogaopettaja.

Meditaatio tasapainottaa ja rauhoittaa mieltä ja kohottaa terveydentilaa mm. munuaisia hoitavan vaikutuksensa kautta. Munuaiset ovat perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan ihmisen fyysisen ja psyykkisen voiman tyyssija ja munuaiset vahvistuvat hiljaisuudessa. Meditaatio vie onnistuessaan aivot alfa-aaltotilaan eli syvän rentoutumisen tilaan. Tästä syystä meditaatio voi olla tärkeä hoito mm. stressissä ja siihen liittyvissä ongelmissa, kuten sydämen ja korkean verenpaineen ongelmissa, vatsahaavoissa, jännittyneisyydessä, unettomuudessa sekä ihottumissa ja hiusten lähdössä. Meditaation tutkituista terveyshyödyistä voit googlata lisää: Benefits of meditation.

Levollinen mieli meditaation avulla

Meditoi eli hiljennä mielesi säännöllisesti, mielellään kaksi kertaa päivässä. Parhaat ajat ovat aamulla esim. peseytymisen ja aamiaisen välissä ja illalla ennen syömistä, jolloin on vielä virkeä. Valitse itsellesi parhaiten sopivat ajankohdat niin, että saat ne kuulumaan päivittäiseen rytmiisi, kuten ruoka-ajatkin. Kerrallaan voi meditoida niin paljon kuin haluaa; 5–15 minuuttia on jo aluksi hyvä aika. Meditaation kestoa kannattaa lisätä vähitellen.

Mielen hiljentämisen onnistumista voi auttaa muilla harjoituksilla, kuten tekemällä sitä ennen joogaliikkeitä tai esim. tai chitä. Voi myös laulaa, kuunnella rauhallista musiikkia ja tehdä mielikuvaharjoitusta. Kehon viilentäminen esim. ottamalla viileä suihku, ja hiljentyminen aina samassa paikassa ja samaan aikaan voivat myös olla avuksi. Mieltä kohottavan kirjallisuuden lukeminen nostaa olotilaa ja kasvisruokavalio rauhoittaa ajan mittaan myös mieltä. Tolstoi sanoi aikoinaan: Niin kauan kuin on teurastamoja niin kauan on sotia.

Meditaatiota syventävät myös muut, henkilökohtaisesti opetettavat harjoitukset, kuten energiakeskusten puhdistaminen, hengitysharjoitukset (pranayama) sekä henkilökohtaiset asanat eli joogaliikkeet.

Myönteistä ajattelua ja elämää suojelevaa ja kunnioittavaa asennetta voi myös harjoitella. Mieltä kohottava henkinen ja hengellinen kirjallisuus auttaa asettamaan asiat tärkeysjärjestykseen, niin ettei murehdi turhia eikä kiirehdi liikaa. Jooga-elämäntavan yama- ja niyama -ohjeet sisältyivät jo Patanjalin antamaan kahdeksan askeleen joogaan. Näiden ikivanhojen periaatteiden avulla ihminen voi kehittää itseään henkisesti riippumatta kulttuurista tai uskonnollisesta vakaumuksesta.

Harjoittele meditoimaan näin

Istu rauhallisessa paikassa tuolilla, lattialla jalat ristissä, lootusasennossa tai polviesi päällä selkä mahdollisimman suorassa. Sulje silmäsi ja vedä pari kertaa syvään henkeä ja täytä kehosi eri osat uudistavalla elämän energialla eli ”pranalla” ja rauhalla. Kuvittele olevasi luonnonrauhassa aivan yksin, anna tyyneyden levitä sisääsi ja ajattele: olen rauhallinen, rauha on kanssani, kaikki on rakkautta.

Voit myös toistaa mielessäsi myönteistä vahvistuslausetta, sinulle läheistä rukousta tai meditaatio-opettajan antamaa sanskritinkielistä mantraa. Mantran äänneasun värähtely ja myönteinen, kohottava ajatus tekevät meditaatiosta rauhoittavan ja mieltä lataavan kokemuksen. Koe kuinka oma mielesi laajenee äärettömään Valoon ja Rakkauden turvaan ja tunne kuinka ”Rakkauden hengähdys” hellii kaikkein syvintä sisimpääsi. Mantrana voit käyttää myös suomalaista lausetta: ”Olen Rakkauden energiaa”; hengittäessäsi sisään ajattele ”olen” ja ulos ”Rakkauden energiaa”. Hengität siis Rakkautta sisääsi ja annat oman rakkautesi laajentua äärettömän Rakkauden yhteyteen.

Kun mieleesi tulee muita ajatuksia ja ajatuksesi karkaavat, anna niiden mennä pois kuin lentävät linnut, ja suuntaa ajatuksesi jälleen Rakkauden yhteyteen. Rakkaus-sana voi tuntua kovin naiivilta, mutta kannattaa muistaa, että se on yksi hoitavimmista ja positiivisimmista sanoista mitä löytyy!

Parhaat tyydytystä ja mielenrauhaa antavat tulokset yleensä saat, jos harjoittelet hiljentymistä säännöllisesti ja jos saat henkilökohtaista ohjausta.

Virpi

Perustaessani Frantsilan Luomuyrttitilan, Hyvän Olon keskuksen ja Kasvisravintola Kehäkukan 35 vuotta sitten mieheni kanssa, tavoitteemme oli edistää luonnonmukaista elämää sen kaikessa moninaisuudessaan; luomuyrttiviljelyä, kasvisravintoa, luontaishoitoja, joogaa ja meditaatiota. Ajattelimme, että jokainen meistä voi vaikuttaa positiivisesti niin, että fyysisellä, psyykkisellä ja henkisellä tasolla sisäinen rauha ja onnellisuus heijastuisi maailman rauhaan ja elämän kunnioittamisen. Meditaatio on yksi työkalu onnellisuuden kasvattamiseen ja kiireen kesyttämiseen. Minulla se on ollut päivittäisenä ystävänä jo 45 vuotta. Suosittelen lämpimästi

ps. Tutustu pieneen asanaoppaaseen Luonnonkaunis kirjastani (WSOY 2004)