7 helppoa tapaa tehdä jokaisesta päivästä onnellisempi

Kalifornian yliopiston tutkimuksessa selvisi, että onnelliset ihmiset tekevät ainakin näitä 8 asiaa:

  1. He omistavat paljon aikaa perheelle ja ystäville sekä ihmissuhteiden hoitamiselle.
  2. He ilmaisevat kiitollisuutensa kaikesta, mitä heillä on.
  3. He ovat yleensä ensimmäisenä auttamassa ihmisiä, myös ohikulkijoita.
  4. He suhtautuvat positiivisesti tulevaisuuteen.
  5. He elävät tässä hetkessä.
  6. He harrastavat liikuntaa päivittäin.
  7. Heillä on tavoite, johon he ovat sitoutuneet.
  8. He ovat oppineet, että vastoinkäymisissäkin on voimaa.

Sen pituinen se? Vai pitäisikö tästä oppia jotain? Mitä voi itse tehdä, että olisi yksi näistä onnellisista ihmisistä?

Mitä tulee onnellisuuteen, vähän useasti on parempi kuin paljon kerralla. Pienet asiat tekevät onnellisemmaksi kuin suuret, koska pieniä ilon aiheita on mahdollista lisätä jokaiseen päivään.

Jos varaamme aikaa työlle, lääkärissäkäynnille ja unelle, miksemme varaa sitä onnelle? 40% onnesta on sellaista, johon voimme vaikuttaa valitsemalla, mitä teemme. Onnen tulisi olla niin syvälle juurtunut osa päiväämme, että siitä tulee tapa. Onnea pitää hankkia, mutta mistä sitä hankitaan ja miten?

Esimerkiksi näin:

1) Kun heräät, mieti ensimmäisenä hetken ajan näitä kolmea asiaa

a) Mitä et malta odottaa?

b) Minkä mukavan asian muistat?

c) Mistä asiasta olet kiitollinen?

Jokaisessa päivässä pitäisi olla jotain, jota et malta odottaa. Jos sellaista ei ole, se täytyy varata tai sopia (kahvit ystävän kanssa, matkalle lähtö illalla).

Kun muistat jotakin ihanaa aiemmin tapahtunutta, aktivoit stressiä vähentäviä aineita aivoissa.

Kiitollisuudesta on kirjoiteltu netti täyteen. Kiitollisuus poistaa masennusta, stressiä ja saa meidät muuttamaan elämänasennettamme.

2) NAUTI aamukahvistasi

Keskity. Haista. Makustele. Miksi? Siksi, että kyky nauttia yksinkertaisista asioista voi saada aikaan eron onnellisen ja onnettoman ihmisen välillä.

Jos et juo aamukahvia tai syö aamiaista, voit soveltaa tätä mihin tahansa aamurutiiniin.

Nauti!

3) Liiku

Liikunnan ja mielenterveyden yhteydestä on puhuttu maailman sivu. Liikkuvat ihmiset ovat löytäneet keinon, jolla purkaa pahaa oloaan terveellisesti. Suomalaisissa tutkimuksissa on selvinnyt, että kaksi tai kolme kertaa viikossa liikkuvat kokevat enemmän luottamusta ihmisiin ja vähemmän vihaa ja masennusta ja stressiä.

Tärkeintä on löytää oma suosikkilajinsa. Jos inhoat salia, ui. Jos inhoat uimista, kävele. Jokaisen on mahdollista löytää lajikirjosta se tapa liikkua, josta nauttii.

4) Tee pieniä palveluksia

Sanotaan, että vapaaehtoistyötä ja kuorolaulua harrastavat elävät pisimpään. Ja se on ihan totta. Useat tutkimukset ovat huomanneet, että jo viiden minuutin pyyteetön auttaminen tekee ihmeitä mielenterveydelle. Pienet palvelukset kannattaa ottaa jokapäiväiseen ohjelmaan.

5) (Työ)elämä on peliä

Onnellisilla ihmisillä on tavoitteita, ja he tekevät työtä jatkuvasti päästäkseen niihin. Neurotieteilijä, professori Richard Davidson tutki, että kovan työn tekeminen tavoitteiden eteen lisää positiivisia tunteita ja jopa ehkäisee pelkotiloja ja masennusta. Tällainen tavoite ei tarvitse välttämättä olla suuri, se voi olla esimerkiksi ”Teen tämän tänään kokonaan, ja sitten vasta lähden kotiin.”

Töissä kannattaakin pyrkiä (ei aina mahdollista) tekemään mahdollisimman paljon hyvältä tuntuvia työtehtäviä, panna merkille edistymisensä ja katsoa ja ihailla valmista tuotosta. Valmiista tiedotteesta, artikkelista, seinästä tai vaikkapa inventaarista saa voimaa seuraavan päivän koitokseen.

6) Ole ystäviesi kanssa

Amerikkalaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että kirkossa tai muussa hengellisessä tilaisuudessa käynti tuottaa iloa. Mutta ei siitä syystä, kuin saattaisimme luulla. Hengellinen aika on ennen kaikkea aikaa, jolloin tapaamme yhteisöämme ja ystäviämme. Itse asiassa jotkut tutkimukset ovat menneet niin pitkälle, että ne ehdottavat, että uskonnossa ei olekaan kyse siitä, mihin uskotaan ja siitä voiman saamisesta, vaan yhteisöstä: ihmisistä, joita tapaamme tutustuttuamme uskontoon lähemmin. Tästä kumpuaa ilo ja onni yhteisessä uskossa.

Myös rahaa kannattaa käyttää ystäviin. Kun seuraavan kerran menette kahville, ehdota että tarjoat. Ihmiset, jotka käyttävät rahaa itseensä, eivät tule niin onnellisiksi kuin ne, jotka käyttävät sitä toisiin.

7) Löydä hyvä huonosta

Kaikessa pahassa mitä meille tapahtuu, on aina jokin hyvä puoli. Onnelliset ihmiset eivät tarvitse paljon aikaa keksiäkseen tämän puolen. Yleensä vastoinkäymisiä kohtaamattomat ihmiset eivät ole niin vahvoja kuin ne, jotka ovat joutuneet kokemaan kovia. Yritä siis aina keksiä hyvä puoli vastoinkäymisessäsi. Joskus siinä menee aikaa, mutta keksit sen kyllä.

Lähde: Barking Up The Wrong Tree

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: