Suomen suosituin asiakaspalvelija haluaa ryhtyä parantamaan työkulttuuria

Yli 4 000 Facebook-fania, Arjen Sankari 2010, Vuoden tamperelainen 2011 2.sija, kolmen sivun juttu Asiakaspalvelun pikku-jättiläinen -kirjassa, kahden sivun tarina Juhani Tammisen kirjassa Takaisen peliin – Näin selvisin työuupumuksesta, yli 14 000 tykkääjää Hidasta elämää -sivuston haastattelussa, ihmeellinen työasenne, jota on puitu kymmenien muiden suomalaismedioiden haastatteluissa.

Näiden meriittien takana loistaa vaatimaton mies, jonka isä opetti, että vain sydän ratkaisee. Sydän edellä 26-vuotias Jama Jama on kuuden vuoden asiakaspalvelu-urallaan ihastuttanut asiakkaita.

”Hei se, mitä sanoit viimeksi… Kiitos siitä!”, sanoo moni asiakas aurinkoiselle Jama Jamalle kassalla.

Mies itse on vakuuttunut, ettei häntä ole palkattu piippaamaan jugurttipurkkeja vaan kohtaamaan ihmisiä ja jakamaan iloa. Samaa asennetta hän toivoisi muillekin asiakaspalvelijoille:

”Unelmani on tulevaisuuden työssäni pystyä jakamaan oivaltamaani ilosanomaa tehokkaammin eteenpäin, ehkä kiertää Suomea. Jos minä kohtaan asiakkaan sydämellä, minun työni on aina kivaa, asiakas tulee iloiseksi ja palaa – ja yrityskin menestyy. On vain voittajia. Haluaisin olla edistämässä tällaista suuntaa suomalaisessa asiakaspalvelussa”, Jama kiteyttää työhaaveitaan.

Jama kertoo, että moni asiakaspalvelija, joka on ollut väsynyt työhönsä, on tullut kertomaan, että Jama on julkisuudessa ja esimerkillään nostanut asiakaspalvelutyön profiilia. Nyt omasta työstään uskaltaa olla Jaman tavoin ylpeä.

”Jos kaikki oivaltaisivat uudenlaisen työasenteen, valittaminen loppuisi eikä töissä olisi huonoja päiviä. Asiakkailta saa niin paljon, kun saa ne hyvälle tuulelle. Lähden aina töistä hymyssä suin”, Jama innostuu.

Mutta asiakaspalvelijana Jama ei syntynyt kultalusikka suussa:

”Parina ensimmäisenä viikkona minun kassallani ei ollut juurikaan asiakkaita, kukaan ei uskaltanut tulla mustan miehen kassalle”, Jama nauraa.

Nykyään tilanne on kuitenkin toinen: Jaman kassalla jaksetaan jonottaa 20 minuuttia, vaikka muille kassoille pääsisi nopeammin, ihmettelijöitä on tullut kaukaakin ja keikkapyyntöjä on sadellut ympäri Suomen. Jama on myös vetänyt Aurinkokuningas Juhani Tammisen kanssa Positiivinen työasenne -seminaareja.

Jamalla on kutina poikkeuksellisen menestyksen syistä:

”Kohtaan kassalla jokaisen ihmisenä – en asiakkaana. Niin, ja osoitan tunteeni avoimesti.”

Nyt Jama on päättänyt lähteä seuraamaan unelmaansa paremman suomalaisen asiakaspalvelun puolesta. Hän kuitenkin tietää, ettei pysty siihen yksin, joten hän heittää ilmoille kysymyksen:

”Haluan työskennellä yritykselle, joka allekirjoittaa omat arvoni. Löytyisikö sellainen?”

JAMA JAMAN TYÖKOKEMUS:

2006– asiakaspalvelija

2011– Positiivinen työasenne -seminaarit Juhani Tammisen kanssa

2011–2012 Mieletön maailma -tv-ohjelmakasvo (40 jaksoa) yhdessä Simo Frangenin ja Jethro Rostedtin kanssa, MTV 3

Kalenterit OSTA 3 MAKSA 2
PUOTIIN
close-image