Hidasta kiireessä – Joogaopettaja Kylli Kukkin vinkit

Onko hidastaminen mahdollista aikoina, kun kalenteri on täynnä tapaamisia ja tehtävää? Juuri silloin itsestä huolehtiminen on erityisen tärkeää. Lue joogaopettaja Kylli Kukkin hidastavat vinkit kiireeseen.

  1. Hsss… hiljenny hetkeksi. Jaaritellessasi niitä näitä menetät samalla niin fyysistä kuin henkistä energiaasi. Pidä hiljaisia hetkiä ja säilö siten voimaa sisällesi. Suun lisäksi voit hetkeksi sulkea silmät, jolloin hiljennät myös ärsykkeitä jatkuvasti ahmivan näköaistin.
  2. Ryhdistäydy kauppajonossa. Hyvä ryhti avaa rintakehää ja antaa tilaa rauhoittavalle hengittämiselle. Ryhdin harjoitteluun löytyy aikaa esimerkiksi kassajonossa tai bussipysäkillä seisoskellessa.
  3. Lähde mielikuvamatkalle. Lepääkö mielesi keväisellä niityllä, raikkaassa vuoristossa tai kosteassa tropiikissa? Saatko voimaa täysikuusta tai auringonpaisteesta? Sielu lepää luonnossa, ei asfalttiviidakossa. Joskus kaupungista ei kuitenkaan ehdi pois. Matkusta silloin paikan päälle tai hetkeen ajatuksissasi ja voimaudu.
  4. Meditoi kävellessä. Meditoi siirtyessäsi paikasta toiseen: hengitä neljä askelta sisään, seuraavat neljä askelta ulos. Voit kävelymeditoida myös toistaen mielessäsi mantraa, esimerkiksi: ”tässä-nyt”.
  5. Liiku. Venyttele vaikka vain kahden minuutin ajan päivässä. Taivuta eteen, taakse sekä sivulle, ja anna raskaan olon valua pois.
  6. Hengitä. Hengityksen tarkkailu palauttaa tähän hetkeen, sillä et voi hengittää eilistä etkä huomista. Hengitä syvään sisään ja ulos, anna keuhkojen täyttyä aina lantiosta asti.

Oman kiireen keskellä Kylli palauttaa mieleensä taolaisen Laotsen sanonnan:
Rakasta, palvele ja muista. Rakasta toisia ihmisiä, palvele toisia ihmisiä, mutta mitä pitää muistaa? – rakastaa ja palvella.
”Kun ajattelee, että ympärillä pyörivät ihmiset, ne vaikeatkin, ovat jonkun korkeamman voiman lähettämiä, niin sydämeen tulee lämpöä ja pehmeyttä. Silloin kiire tai ongelmat eivät enää tunnu niin vakavilta.”

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: