Miten tehdä viisaita valintoja, kun ajatukset poukkoilevat ja keskittyminen tuntuu vaikealta?

Aloitetaanpa edeltävästä illasta. Miten hyvin olet päästänyt irti työasioista tai palautunut päivän toimista iltaan mennessä? Mitä kuuluu kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnillesi – syötkö hyvin, nukutko riittävästi, liikutko sopivasti, tapaatko ystäviä, jne?

Onneksi monella meistä nämä asiat ovat riittävän hyvällä tolalla. Toisaalta meille on tuttua myös se, että palauttava liikunta tai jokin muu harrastus jää Netflixin jalkoihin. Puhumattakaan viinilasillisista tai liian myöhään tehdystä iltalenkistä, jotka viivästyttävät unen aikaista palautumista.

En ajatellut pitää moraalisaarnaa, vaan ennemminkin totean, että tee sitä, mikä toimii sinulle. Mindfulness on tässä hyvä työkalu – ei se ole sen kummempaa kuin muistuttamassa meitä havainnoimaan, mitä itsessä tapahtuu erilaisten valintojen äärellä ja mihin ne johtavat. Joskus se tarkoittaa asioiden sallimista (vaahtokylpy!), joskus lempeän jämäkkää valintaa peukalon ja kaukosäätimen punaisen nappulan kohtaamisesta, eli telkkarin sulkemista suomeksi sanottuna.

Uni sekä ravinto ovat tärkeitä tekijöitä ja itsensä johtamisen peruskalliota. Kuinka hyviä valintoja tekee nälkäinen ja uuvahtanut ihminen? Hyvin levänneinä ja ravittuina meillä on eväät sisäiseen motivoitumiseen, keskittymiskyvyn ylläpitämiseen (ja harhailevan mielen takaisin ohjaamiseen – mikä on oleellinen mindfulness-taito) sekä tahdonvoimaan. Mindfulness-harjoittelu auttaa myös tulemaan paremmin tietoiseksi omista arvoista, tavoitteista ja siitä mitä pidämme merkityksellisenä. Nämä ovat tärkeitä tekijöitä, kun haluamme tehdä hyviä valintoja.

Muistetaan kuitenkin se, että mindfulness ei tarkoita uutta keinoa ruuvata itsestä kaikki potentiaali väkisin ulos, vaan sitä miten johdamme omaa virettä ja energiatasoa viisaasti. Esimerkiksi ennen tämän blogin kirjoittamista istuin tunnin koneen äärellä netti-mentorointisessiossa. Aikoinaan olisin lähtenyt vimmalla puskemaan kirjoitusta kasaan heti mentorointi-session jälkeen. Nyt otin muutaman hengenvedon, totesin että tarvitsen pienen levähdyshetken ja menin pariksi minuutiksi tekemään mindfulness-harjoitusta sohvalle. Tämän jälkeen mieleni oli kirkkaampi, eikä siellä poukkoillut liikaa todo-listoja tai muuta sälää, jotka olisivat vain olleet luovuuteni ja intuitioni tiellä.

Meillä saattaa olla uskomuksia, joiden mukaan tauko tunnin välein olisi epäsopivaa, liikaa tai häpeällistä (tunnistan myöskin tällaisia ajatuksia toisinaan). Luotin kuitenkin kehoni ja mieleni viesteihin tauon tarpeellisuudesta ja toimin sen mukaan, vaikka egoni olisi ollut sitä mieltä, että antaa paahtaa vaan.

Tarvitsin mielen lujuutta ja tahdonvoimaa pysyäkseni hyvässä vireessä. Kuulostaa ehkä hassulta, koska kyseessä oli ”vain parin minuutin tauko”. Usein emme kuitenkaan salli itsellemme palautumishetkiä, joita tarvitsisimme. Tosin olen huomannut, että mindfulness-harjoitus on usein kannattava satsaus, koska sopivassa vireessä saamme enemmän aikaiseksi – vaikka tätä ei mindfulnessin näkökulmasta olla edes tavoittelemassa.

Mindfulness-harjoittaminen avaa meille myös uusia näkökulmia tunne-ajatus-toiminta -kolmioon. Ehkä emme enää ota liian vakavasti ajatuksiamme, saamme niihin tarpeen tullen sopivaa väljyyttä ja etäisyyttä. Emme toimi autopilotilla tunteen vietävissä, vaan voimme käsitellä voimakkaankin tunteen omassa kehossa antamalla tunteelle nimen, tunnistamalla sen sijainnin kehossa ja hengittämällä sen kanssa. Silloin saamme lisää toimintavaihtoehtoja, eikä enää ei tarvitse purskauttaa tunnetta toisen syliin. Voimme siis tehdä enemmän tietoisia valintoja ja parantaa ihmissuhteita vaikeuksista huolimatta.

Onko tässä siis kyse vain hengittelystä, hidastamisesta ja passivoitumisesta? Ei missään nimessä passivoitumisesta, vaan nimenomaan kuskin paikalle hyppäämisestä: opit tunnistamaan ne paikat, joissa voit aktiivisesti vaikuttaa itseesi ja saat tahdonvoimaa muuttaa tai vahvistaa asioita, jotka tukevat hyvää virettä. Hengittelyä ja hidastamista – niitäkin, mutta ei aina ole pakko hidastaa. Mindfulness-taidot tukevat palkitsevalta tuntuvaan flow-tilaan pääsemistä. Flow-tila tunnetaan syvän keskittyneisyyden tilana, joka tuntuu hyvältä ja jossa taidot ja potentiaali pääsevät kukoistamaan.

Ota mindfulnessin hyödyt käyttöön omassa arjessasi. Aleksi Litovaaran 8 viikon mindfulness-kurssilla opit 27 harjoitusta, jotka auttavat jaksamaan ja palautumaan paremmin arjessa. Lue lisää 19.10. alkavasta kurssista TÄÄLLÄ.

 

Teksti on julkaistu myös wgh.fi-sivulla.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: