5 syytä, miksi törmäät aina samoihin ongelmiin

Oletko koskaan kokenut törmääväsi samoihin toistuviin tilanteisiin tai ongelmiin uudestaan ja uudestaan? Et taatusti ole ainoa.

Elämää hallitsee vetovoiman laki: ajatuksemme ja tunteemme rakentavat todellisuutemme, ja todellisuuteemme sisältyvät myös ongelmamme! Vetovoiman laki ei toimi niin, että se tuo tapahtumia ja asioita eteesi vain siksi, että ajattelet tai pyydät niitä. Vetovoiman laki toimii ainoastaan silloin, jos sinä myös toimit ja teet haluamasi asian eteen jotakin.

Joskus saatamme olla elämässämme niin voimakkaan keskittyneitä johonkin negatiiviseen, että se johdattaa meidät kohtaamaan samoja ongelmia kerta toisensa jälkeen. Ja jos emme tee mitään muuttaaksemme tilannetta tai ajatusmaailmaamme, sama kuvio toistuu toistumistaan.

Tässä 5 syytä, miksi samat ongelmat toistuvat elämässäsi.

1. Toimit pelosta käsin

Tärkeä osa vetovoiman lakia on se, että toimii itse aktiivisesti. Jos toimit pelosta käsin, vedät puoleesi lisää pelkoa. Pieni pelontunne on normaalia, kun teet jotain uutta ensimmäistä kertaa. Tämän tunnistaminen saattaa auttaa sinua siirtymään pelon läpi kohti uutta. Pieni määrä pelkoa ei estä etenemistä elämässä. Haitaksi on se, jos annat tuon pelon pysäyttää itsesi siirtymästä kohti ratkaisuja.

Elämässä tulisi koittaa toimia luottavaisesti ja optimistisesti. Olet jo puoliksi voiton puolella, kun uskot, että tekemäsi asia onnistuu. Tällöin mielialasi ja asenteesi on kohdallaan. Mielialasi vaikuttaa toimintaasi, minkä seurauksena toimintasi muuttuu.

Mielialan muuttaminen muuttaa käytöstäsi. Tämä voi toimia myös päinvastoin: käytöksesi muuttaminen saattaa muuttaa mielialaasi. Tällöin muutat myös tavan, jolla katsot ongelmaa ja suhtaudut siihen. Samalla muuttuu myös se, miten ongelmat ilmenevät omassa todellisuudessasi.

2. Murehdit ongelmaa pakonomaisesti

Saatat uskoa huolehtimisen olevan hyödyllistä, kun koitat ratkaista ongelmaasi – mutta näin ajatellessasi olet täysin hakoteillä. Kun keskityt täysin ongelmiisi, luot samalla lisää energiaa niiden ympärille.

Monet meistä tietävät, että negatiivinen ajattelu johtaa ongelmiin, mutta ajatusten muuttaminen on helpommin sanottu kuin tehty. Ajattelumme on nopeaa ja se tapahtuu ilman suunnitelmia tai vaivannäköä, joten ajatusten hallitseminen voi joskus olla hieman vaikeaa – erityisesti jos olemme keskellä jotain ongelmaa.

On tärkeää muistaa, että vaikka voimme muuttaa tietoista ajatteluamme, ei-haluttuja ja ei-aiottuja ajatuksia nousee väistämättä joskus mieleemme. Anna niiden tulla, koska usein ne ovat merkki siitä, että jokin on pielessä. Muutama negatiivinen ajatus ei pilaa elämääsi – mutta negatiivisten ajatusten jatkuva vatvominen saattaa pilata.

nuupallaan

3. Valitat tai puhut ongelmistasi jatkuvasti

Samoin kuin liian murehtimisen kohdalla, mitä enemmän ongelmasi ovat käymiesi keskustelujen keskiössä, sitä enemmän energiaa niihin kohdistuu.

Monille meistä valittaminen on suurin syy siihen, miksi kohtaamme samoja ongelmia uudestaan. Puhumme ongelmistamme liikaa ja olemme keskittyneitä itse ongelmaan, ei siihen, miten sen voisi ratkaista.

Päätös lakata valittamasta kuulostaa helpolta. Valittaminen on kuitenkin usein huomaamaton tapa, joka vaatii hieman tietoista työstämistä. Paras keino lopettaa valittaminen on pyytää avuksi toinen ihminen, joka huomauttaa joka kerta, kun valitat. Saatat yllättyä huomatessasi, miten suuren osan päivästäsi käytät valittamiseen.

4. Kurjuudesta on tullut ystäväsi

Joskus pieni omassa kurjuudessa märehtiminen voi olla paikallaan, jos sen ansiosta saat kimmokkeen tehdä tilanteelle jotain. Mutta jos keskityt jatkuvasti omaan kurjaan oloosi tai tilanteeseesi, se ei auta sinua pääsemään toistuvista ongelmistasi eroon. Maailmankaikkeus ei toimi vain sen perusteella, mitä ajattelet ja sanot, vaan myös aikomustesi pohjalta.

Joskus saatamme olla hämmentyneitä emmekä oikein tiedä, mitä elämältä oikein haluamme, joten tahtomattamme luomme lisää ongelmia jo olemassa olevien rinnalle. Tämä tapahtuu silloin, kun emme huomioi saamiamme merkkejä, jotka pyrkivät saamaan meidät huomaamaan, että elämässä on jokin vinossa. Tällöin universumi voi reagoida ainoastaan antamalla voimakkaampia merkkejä tai enemmän kurjuutta.

Parasta, mitä voit tehdä, on yrittää hiljentää ympäröivä maailma esimerkiksi meditaation ja tietoisen läsnäolon avulla. Nämä auttavat selkiyttämään sinulle, mitä kohtaamasi haasteet oikein ovat, ja osoittavat sinulle, mihin suuntaan mennä, kun saavut elämässäsi tienhaaraan.

maisemaakatsoen

5. Olet liian ankara itsellesi

Joskus olet itse suurin kriitikkosi. Moni meistä saattaa olla itseään kohtaan anteeksiantamaton ja ankara, kun huomaa löytävänsä itsensä aina uudestaan samanlaisista tilanteista, tekevänsä samat virheet aina uudelleen ja ajattelevansa aina samoja ajatuksia.

Mitäs jos antaisit itsellesi armoa. Mitä jos opettelisit antamaan itsellesi anteeksi eilisen virheet ja katsomaan ongelmiasi tänään uusin silmin. Tavoitteena ei ole täydellisyys; pikemminkin kannattaa pyrkiä tekemään parhaansa ja oppimaan matkan varrella jotain.

Jos tuntuu siltä, että asiat karkaavat hallinnasta etkä voi sitä estää, pienten asioiden tekeminen auttaa. On jo suuri edistysaskel, kun pystyt suuntaamaan huomiosi toistuvaan ongelmaasi ja ylipäätään havaitsemaan sen olemassaolon. Tällöin sinulle avautuu ennemmin tai myöhemmin tilaisuus myös oivaltaa, miksi tämä ongelma toistuu elämässäsi ja mitä voit asialle tehdä.

Lähde: Powerofpositivity.com