Kapeiden kujien päässä aukeavalla värikkäällä sisäpihalla Lontoon Covent Gardenissa sijaitsee suloisen pieni puoti, jonka ovesta sisään astuvaa tervehtii huumaavien tuoksujen valtakunta. Kyseessä ei ole kahvila tai leipomo, vaan tuoksut ovat peräisin putiikin seiniä kiertävillä hyllyillä olevista syvänsinisistä purkeista, purnukoista ja pakkauksista, joissa on yrttejä, öljyjä, voiteita, saippuoita, parfyymejä… kaikkea, mitä englantilainen luonnonkosmetiikkamerkki Neal’s Yard Remedies tarjoaa.
Neal’s Yard -sisäpihan nimen omakseen ottanut kosmetiikkabrändi on Englannin vanhin luonnonkosmetiikan valmistaja. Luonnonlääkintään perehtyneen opettaja Romy Fraserin vuonna 1981 perustama yritys, jonka pääkonttori on aina sijainnut samalla suloisella sisäpihalla, aloitti toimintansa holistiseen hyvinvointiin keskittyneenä luonnonapteekkina: liikkeessä myytiin mm. yrttejä, Bachin kukkatippoja, eteerisiä öljyjä ja homeopaattisia lääkkeitä.
Muutamaa vuotta myöhemmin Romy alkoi valmistaa luonnon raaka-aineista kosmetiikkaa vaihtoehdoksi tavanomaiselle kemikaliokosmetiikalle. Tätä nykyä edelleen perheomisteinen Neal’s Yard Remedies (NYR) tunnetaan ensisijaisesti juuri laadukkaasta, luomulaatuisesta luonnonkosmetiikastaan, vaikka yritys itse pitääkin ytimenään terveellisen elämäntavan edistämistä. Erilaisten ihon- ja kauneudenhoitotuotteiden lisäksi NYR valmistaa ja myy mm. superfoodeja, teetä ja tinktuuroita sekä järjestää erilaisia koulutuksia ja kursseja.
”Olemme aina tarkastelleet kehoa kokonaisuutena”, kertoo Louise Green, yrityksen kestävän kehityksen johtaja. ”Jos liikkeeseemme tulee asiakas hakemaan apua kuivaan ihoon, emme ryhdy ensimmäisenä etsimään sopivaa kosteusvoidetta, vaan alamme kysellä taustatietoa: miksi sinulla on kuiva iho? Keskustelu saattaa suuntautua tuotteiden valinnasta ruokavalio- ja elämäntapamuutosten tarpeeseen”, hän jatkaa.
Luomu on hyväksi – iholle, keholle, maapallolle
Louise puhuu intohimoisesti luomun eduista, niin kosmetiikassa kuin ruoassakin, mutta paljon laajemmin kuin vain ihon hyvinvoinnin näkökulmasta: luomu on parempi koko maailmalle. Luonnonmukaisessa viljelyssä maaperään palautetaan takaisin sen tarvitsemia ravintoaineita. Luomuviljelty maa sitoo myös paremmin hiilidioksidia sekä sietää paremmin ilmastonmuutosta – erityisesti kehitysmaissa, joissa kunnolla hoidettu maaperä pidättää paremmin vettä. Tällöin kastelun tarve vähenee, eivätkä kuivuus tai tulvat pääse tekemään yhtä paljon tuhoa.
”Kun todella ymmärrät, miksi luomu on parempi valinta, haluat kaikkien vaihtavan luomuun, koska näet sen olevan paras vaihtoehto paitsi kuluttajille, myös viljelijöille ja muille alkutuottajille sekä koko ihmiskunnan tulevaisuudelle. Meillä on rajatusti aikaa parantaa planeettamme tämänhetkistä tilannetta, ja luomuviljelyllä on tässä pelissä suuri merkitys”, Louise uskoo.
Mistä tavallisen ihmisen sitten kannattaisi luomun suhteen aloittaa? ”Kehotan usein ihmisiä vaihtamaan käyttämänsä leivän, maidon ja tamponit luomulaatuun”, Louise nauraa. Hän tarkentaa, että kannattaa aloittaa valitsemalla yksinkertaiset asiat, kuten maidon ja leivän – minkä tahansa, jota käytät päivittäin – luomuna. Louise suosittelee myös tutustumaan eniten torjunta-aineita sisältävien vihannesten ja hedelmien listaan, ja valitsemaan ainakin näiden osalta luomun tavanomaisen sijasta.
”Tarvitaan satoja ihmisiä, että saadaan yksi voidepurkki”
Louise muistuttaa myös, että kyse ei ole vain siitä, mitä syöt, vaan kaikesta, mikä on kosketuksissa kehosi kanssa – esimerkiksi tamponeista ja terveyssiteistä on Yhdysvalloissa löydetty torjunta-aine glyfosaattia. Siksi ei ole yhdentekevää, mitä ihollesi laitat, myöskään kosmetiikan muodossa.
”Pyrimme vähitellen laajentamaan ihmisten tietoisuutta siitä, mistä heidän kosmetiikkatuotteensa ovat peräisin. Monet ihmiset ajattelevat, että esimerkiksi kasvorasva vain taianomaisesti ilmestyy jostain ja päätyy purkkiin, eivätkä mieti sen enempää, mistä se syntyy. Kun itse mietin esimerkiksi NYR:n ruusuvoidetta, ajattelen ihmisiä, jotka keräävät ruusuja Andeilla, ihmisiä, jotka keräävät kurjenpolven lehtiä Kongossa… Tarvitaan satoja ihmisiä, että saadaan yksi voidepurkki!”, kuvailee Louise.
”On hienoa voida lisätä tietoisuutta holistisesti, hyvinvoinnin kaikkiin osa-alueisiin liittyen, eikä vain kauneuden saralla”, Louise sanoo. ”Mitä enemmän jaamme tietoa kuluttajille luomun eduista, sitä valistuneempien kysymysten kanssa asiakkaat saapuvat myymälöihimme. Ja kuluttajat ovat nykyään jo paljon tietoisempia. Minua rohkaisee erityisesti nuorten terveystietoisuuden näkeminen. Olen aina sanonut ihmisille, että heillä on kolme tilaisuutta muuttaa tulevaisuutta: aamiainen, lounas ja päivällinen. Kun tuon lisäksi kiinnittää huomiota siihen, mitä tuotteita kylpyhuoneen kaapeista löytyy tai jos valitsee kaupassa luomulaatuisia vaatteita, vaihtoehtoja vaikuttaa alkaa olla jo monia”, Louise toteaa lopuksi.
Lue myös: Neal’s Yard Remedies – luomukosmetiikkaa ilman kompromisseja
MAINOS