Paranna hedelmällisyyttä ruokavaliolla

Artikkeli on tuotettu mainosyhteistyössä College for Naturopathic Medicinen (CNM) kanssa. College for Naturopathic Medicine kouluttaa ravintoterapeutteja.

vieraskyna-paivijalasvirtaKirjoittaja Päivi Jalasvirta on The College of Naturopathic Medicinesta (CNM), Lontoosta valmistunut dipl. ravintoterapeutti, joka koulutuksensa myötä on voinut auttaa itseänsä sekä muita voimaan paremmin. Hän työskentelee Helsingissä omalla vastaanotolla ravintoterapeuttina, kirjoittaa artikkeleita ravinnosta ja terveydestä sekä järjestää ruuanlaittokursseja. Kaupallisen koulutuksensa ohella Päivi on myös Asahi-terveysliikuntaohjaaja, joka on auttanut monia ihmisiä tasapainottamaan kehoa ja mieltä. Suomessa avattu CNM kouluttaa opiskelijoita naturopaattisen ravitsemuksen ammattiin.


Kokonaisvaltaisella ja monipuolisella ravinnolla on keskeinen vaikutus hedelmällisyyteen, ja se on myös perustana onnellisen, terveen vauvan ja äidin hyvinvoinnille. Kehon tasapainon palauttaminen on ensiarvoisen tärkeää hedelmöittymisen onnistumiseksi. Naisten hormonit tarvitsevat joukon ravinteita, joista osa on rasvoja.

Hyvät rasvat pitävät hormonaalisen järjestelmän tasapainoisena ja elinvoimaisena. Ripottele siis paljon kylmäpuristettua oliivi- tai pellavansiemenöljyä salaattien tai aterioiden päälle. Nauti myös avokadoja, runsaasti omega 3:sta sisältäviä rasvaisia kaloja (makrilli, sardiini, silakka), siemeniä, pähkinöitä, kookosöljyä ja kohtuullisesti luomuvoita. Omega 3- ja 6 -rasvat pilaantuvat nopeasti, kun ne kuumenevat liikaa. Paistamiseen soveltuu hyvin voi ja kookosöljy, jotka eivät vioitu kuumentaessakaan.

Huonot rasvat, kuten transrasvat, ovat teollisesti syntyneitä kovetettuja rasvoja, joita on mm. teollisissa leivonnaisissa ja kekseissä, rasvaisissa leikkeleissä ja makkaroissa kuin myös valmisruoissa. Näissä rasvoissa ei ole enää terveydelle hyödyllisiä ominaisuuksia jäljellä, vaan päinvastoin ne vaikeuttavat mm. painonhallintaa ja lisäävät kehon tulehdustilaa pitämällä yllä sairauksia. Liikalihavuudella on huomattavia hormonaalisia vaikutuksia, vaikeuttaen siten raskaaksi tuloa.

Insuliini ja kilpirauhashormonit tarvitsevat rakennusaineekseen proteiineja. Niitä tarvitaan myös hormonitoiminnan tasapainottamiseksi, ja ne ovat siksi tärkeitä hedelmällisyyden kannalta. Käytä hyvälaatuisia proteiinin lähteitä, kuten kalaa, kanaa, kanamunia ja pähkinoitä. Ruoholla kasvatetun karjan liha on hyvä proteiinin ja myös raudan lähde tarvittaessa.

Kehon tasapainon palauttaminen on ensiarvoisen tärkeää hedelmöittymisen onnistumiseksi.

Hiilihydraatit ovat elimistömme pääasiallisin energianlähde. Suosi paljon erivärisiä vihanneksia, mutta jätä vähemmälle tärkkelyspitoiset perunat ja bataatit. Marjat eivät sisällä niin paljon sokeria kuten hedelmät ja siksi niitä voi syödä rajattomasti. Marjojen sisältämä liukoinen kuitu puolestaan hidastaa verensokerin nousua ja pitää nälkää pidempään, toisin kuin puhdistetut hiilihydraatit, kuten valkoinen pasta ja riisi, keksit, kakut ja perunalastut.

Kehomme hormonit tarvitsevat toimiakseen myös vitamiineja ja mineraaleja. Ne auttavat kehoa valmistautumaan raskauteen. Monipuolinen ruokavalio ja erityisesti tuoreet vihannekset, marjat ja hedelmät ja perusruoka-aineet ovat parhaita vitamiinien ja mineraalien lähteitä. Pyri syömään 8–10 annosta vihanneksia ja 2 annosta marjoja/hedelmiä päivässä.

B-ryhmän vitamiineihin kuuluvan folaatin (ravinnossa esiintyvä muoto) ja foolihapon (vitamiinivalmisteissa oleva muoto) riittävä saanti on tärkeää sikiön normaalin kehityksen kannalta. Folaattia saa mm. vihreistä kasviksista, parsakaalista, pavuista, vihanneksista, kokojyväviljatuotteista, hedelmistä ja marjoista, kuin myös lihasta ja kananmunista.

Muita tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja ovat myös C-vitamiini, magnesiumi, seleeni ja sinkki.

Terveelliset elämäntavat lisäävät raskaaksi tulon mahdollisuuksia. Liikunta, riittävä lepo ja monipuolinen ja terveellinen ruokavalio tukevat hedelmällisyyttä.

Turhat ruoka-aineet kuten esimerkiksi sokeri, virvoitusjuomat tai nautintoaineet kuten alkoholi ja tupakka eivät tarjoa kehollemme mitään ravinteita vaan päinvastoin kuluttavat vitamiini- ja mineraalivarojamme. Valitse luomutuotteita välttääksesi torjunta-ainejäämiä ja geenimuunneltuja (GM) elintarvikkeita. Muista juoda myös paljon vettä.