Minun unelmakarttakirjani – lasten ikioma unelmakarttakirja

Minun unelmakarttakirjani, lasten oma unelmakarttakirja, vie lapsen hänen omien erityisyyksien äärelle. Kirjassa on pieniä tarinoita ja hauskoja harjoituksia lapselle. Alle kouluikäinen voi lukea ja tehdä harjoituksia yhdessä aikuisen kanssa. Kouluikäinen saattaa tykätä pohtia asioita itsekseen tai kaverin kanssa.

Kirjan ydintehtävä on…

…parantaa lapsen itsetuntoa, luottamusta ja uskoa itseen ja omiin unelmiin.

…antaa välineitä tutustua omiin tunteisiinsa – joista kaikki ovat oikeita. Kun lapsi kokee, että hänen tunteensa ovat oikeita, hän kokee itsensä oikeanlaiseksi.

…auttaa lasta löytämään omat erityiset innostuksen ja sydämenpalon kohteet, jotka eivät tule ulkoapäin. Kun lapsi löytää itselleen tärkeitä asioita, hän ei yritä pelkästään suorittaa hänelle annettuja Tärkeitä asioita, vaan oppii erottelemaan ne asiat, jotka todella kiinnostavat ja ne asiat, jotka on kuitenkin hyvä tehdä. Tärkeintä on, että lapsen omat kiinnostukset tai innostukset eivät huku odotusten ja velvollisuuksien alle.

…saada lapsi ymmärtämään oman erityisyytensä juuri sellaisena kuin on.

…saada lapsi ylläpitämään ja vahvistamaan niitä supervoimia, joita hänellä on. Kirjassa on 5 supervoimaa, joita vahvistetaan (teemat ovat samat kuin aikuisten Unelmakarttakirjassa, aikuisten kirjan teemat löydät sulkeista):

1. Usko siihen, että sinä pystyt ja olet huippu! (Uskomukset unelmien toteuttamisen tiellä)

Elämän varrella muodostamme käsityksen itsestämme ja mahdollisuuksistamme sen mukaan, miten olemme kokeneet itsemme suhteessa muihin tai suhteessa erilaisiin tilanteisiin. Lapsella on vielä paljon vähemmän uskomuksia ja käsityksiä itsestään kuin aikuisella. Mutta lapsikin kohtaa tilanteita, joissa oma erityisyys ja kokemus omista mahdollisuuksista saattaa horjua. Lapset poimivat helposti myös aikuisilta sanattomia viestejä ja kuulevat aikuisten puhetta siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei. Noista käsityksistä saattaa alkaa tulla sisäisiä rajoitteita.

Kirjan tavoite saada lapsi vahvistamaan hyviä käsityksiä itsestään ja lisäämään uskallusta oppia uutta – ja ryhtyä toimeen silloin, kun joku asia todella kiinnostaa.

2. Mielikuvitus (Mielikuvituksen ja luovuuden hyödyntäminen)

Lapsille ei hirvittävästi tarvitse opettaa mielikuvitusta – mutta sen pitämistä supervoimana voi hehkuttaa! Jotta itselle tärkeitä asioita, unelmia, voi lähteä tavoittelemaan, tarvitaan mielikuvitusta: Mitä kaikkea se voi olla? Voiko se olla jotain, mitä ei ole ennen tehty? Mitä voi nyt tehdä, jotta joskus voi olla vaikka hyvä laulamaan, voi olla astronautti tai istuttaa oman metsän?

Mielikuvitus on sama kuin luovuus, ja jokainen ihminen tarvitsee luovuutta ihan tavallisessa arjessa mutta myös unelmoidessa. Se, minkä pystyy luomaan mielessään, on helpompi luoda oikeastikin. Ensin tarvitsee olla idis – ja se voi olla ihan hullukin!

3. Ajatusten valitseminen (Tunteen merkitys ja herättäminen)

Mahdollistava ajattelu avaa enemmän ovia kuin jurnutus. Jos haluaa toteuttaa unelmiaan, on syytä alkaa puhua itselleen kauniisti ja oppia löytämään maailmasta mahdollisuuksia. Jos puhuu itselleen alentavasti (en osaa, en pysty, mutku, tyhmä, idiootti) usko omiin kykyihin lakastuu. Kun taas oppii esimerkiksi kiittämään itseään ja muita, alkaa vahvistua sisäisesti – ja alkaa nähdä enemmän mahdollisuuksia, ja mikä parasta: alkaa uskoa mahdollisuuksiin.

Kun oppii ”kouluttamaan” ajatuksiaan, saa palkinnoksi tunteen, joka auttaa elämässä eteenpäin. Ja tämä ei tarkoita, etteikö joskus pidä jurnuttaa ja möksöttää, mutta on myös hyvä oppia, että omaan ajatteluun voi vaikuttaa. Näin ei jää ajatustensa ja kokemustensa vangiksi. Sen, minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa 🙂

4. Sisäinen värinä (Alitajunta apuna)

Lapset ovat hyvin herkkiä aistimaan asioita. He ehkä tietävät asioita, joita heille ei ole kerrottu – koska tuntevat sen. He lukevat helposti ilmapiiriä – tietävät milloin, joku on kireä tai vaikka vaativa. Lapset saattavat ottaa puheeksi asioita, joita aikuinen on ajatellut mutta ei ole sanonut ääneen. Tarkoilla ”tuntosarvilla” lapset aistivat maailmaa yllättävän tarkasti.

Alitajunnalle voi myös syöttää sellaisia asioita, jotka auttavat lasta eteenpäin ja auttavat lasta uskomaan itseensä, omiin kykyihin ja elämään. Kirjan harjoitusten avulla luodaan visuaalisia viestejä alitajunnalle, jotta usko omiin unelmiin vahvistuu! (Se, jonka on nähnyt paperilla, on enemmän konkreettinen kuin se, joka on jäsentymättömänä mielessä sekavana mössönä.)

Se, että saa ylläpidettyä ja vahvistettua herkkyyttä ja sisäistä tietoa, on supervoima, joka auttaa unelmien toteuttamisessa. Sisäinen värinä toimii vahvana kompassina elämän poluilla!

5. Aistiminen eli näkeminen, kuuleminen, haistaminen, maistaminen, tunteminen (Unelmien toteuttaminen läsnäoloharjoituksena)

Läsnäolo – siinä lapset ovat loistavia. He jaksavat uppoutua ja ihmetellä. He näkevät niin paljon enemmän kuin me aikuiset, jotka paahdamme A ja B:n välissä omissa ajatuksissamme. Ja kuten moni meistä aikuisista on saattanut huomata: läsnäolo on supervoima, jota kokiessa on levollinen ja voimakas olo – ja on helpompi havaita asioita. Kun havitsee asioita tarkemmin, näkee myös mahdollisuudet tarkemmin.

Kirjan tavoitteena on tukea lasten läsnäolokykyä, sillä se on heidän supervoimansa nyt ja tulevaisuudessa! Jos ei ole läsnä, jokin itselle tärkeä asia voi mennä ohi sillä aikaa, kun on hukkunut ajatuksiinsa.

Kirjassa mukana seikkailee Unski, pieni karvapallo, joka kertoo tarinoita ja ohjeistaa tehtävien tekemisessä.

OSTA KIRJA TÄSTÄ

3 KORTTIPAKKAA yht. 49€!  
PUOTIIN
close-image