Miten olla onnellinen, vaikka koko maailma on kriisissä? – Ehkä sinulla on jo kaikki, mitä onnellisuuteen tarvitaan

Vieraskynän kirjoittaja, valmentaja Mirka Tuovinen on innokas ruoka- ja joogaharrastaja sekä toinen Kasviksilla, kiitos -kirjan kirjoittaja. Hän vastaa viestinnästä ja palvelun kehittämisestä terveyden mittaamisen palvelua tarjoavalla Puhdilla.

Miten olla onnellinen kriisistä huolimatta? Pystytkö sinä päästämään irti ulkoisista tapahtumista ja edelleen nauttimaan elämästä, vai pyöriikö läpi päivän mielessä ahdistavat ajatukset? Pystytkö hellittämään päivän uutisista, peloista ja synkistä tulevaisuudenkuvista, ja annatko itsellesi luvan olla onnellinen juuri nyt – vallitsevasta tilanteesta huolimatta?

Saako sitä edes sanoa ääneen: olen edelleen pelontäyteisen maailman keskellä onnellinen. Mielestäni tarvitsemme muistutuksia ilon tunteista ja onnellisuuden kokemisesta myös kriisin ja vaikeiden tunteiden keskellä. Elämä on edelleen tässä ja nyt, myös kriisin aikana.

Olen huomannut monen reagoivan tämän hetkiseen tilanteeseen joko toiminnalla ja lisäämällä paukkuja tai ahdistumalla. Nythän on hyvä aika tehostaa omaa toimintaa ja lisätä tekemistä samalla kun toiset lepäävät laakereillaan. Etumatkaa. Toimintaa! Aktiivisuutta. Ollaan sitten valmiina kun tilanne on ohi.

Toiset taas panikoivat, ahdistuvat ja pää täyttyy vain uutisten tuottamasta materiaalista ja maalailuista, mitä jos -mielikuvista. Pelko ruokkii pelkoa. Pelot ja ahdistus ovat toki luonnollisia reaktioita, mutta niitä voi opetella säätelemään.

Toisaalta…

…ehkä tämä tauko tuli juuri siksi, että nyt voi myös entisestään hengähtää? Pysähtyä tärkeän äärelle ja havainnoida myös sitä kaikkea muuta kuin uutisten luomaa todellisuutta. Karsia kaikki se ja keskittyä niihin muutamiin asioihin, jotka itselle ovat tärkeitä ja jotka tuottavat iloa.

Olla kotona ja tehdä entistä enemmän ei-mitään erityistä. Fiilistellä omia juttuja itsekseen tai perheen kanssa. Tehdä asioita, jotka tuottavat iloa. Luukuttaa musiikkia ja tanssia niinkuin kukaan ei katsoisi. Nauttia omasta seurastaan. Nauttia eristäytyneestä, hiljentyneestä elämästä kotona ja niin, että kalenteria täyttää vain tärkein.

Tuntuu varmasti monelle ahdistavalta tämä tilanne, mutta uskon, että sieltä löytyy myös monia, joille tilanne on tarjonnut mahdollisuuden omaan aikaan. Kotoilla, hiljentää, rauhoittua ja olla vihdoin enemmän itsekseen tai perheen kanssa. Tuntea entistä syvempää yhteyttä myös siihen vierellä olevaan.

Nyt voi lukea ne kirjahyllyyn jääneet pari kirjaa, joille ei koskaan ollut aikaa. Kokeilla uusia reseptejä, kotona kun nyt kokataan. Kuunnella enemmän musiikkia ja löytää uusia biisejä. Voi viettää laatuaikaa itsensä kanssa ja touhottaa kotijuttuja. Tai olla touhottamatta ja vain istua kelkan kyydissä, kunnes arki palaa normaaliksi.

Ehkä nyt on hyvin aikaa vahvistaa ihmissuhteita tai suhdetta itseen? Siinä samalla voi huomata, ettei onnellisuuteen itse asiassa muuta tarvita. Kaikki todella on jo tässä.

Muista nauttia elämästä myös nyt

Kaiken tämän keskellä voi kaikesta huolimatta olla onnellinen. Uutiset voi halutessaan lukea vain kerran päivässä, jos ne aiheuttavat ahdistusta. Jokaista spekulaatiota ei tarvitse selata läpi. Siitähän onnellisuudessa juuri on kyse, että löytää sen ilon ja koko kehon täyttävän onnen tunteen aina, itsestään, sisältään, kotoaan – tapahtuipa ympärillä mitä tahansa.

Nuorempana koin, että oli helpompaa olla onnellinen, kun puitteet olivat kohdallaan. Joissain vaiheessa opin, etten anna onnellisuuteni olla riippuvainen ulkoisista tekijöistä, kuten esimerkiksi työstä tai ihmissuhteista. Sama pätee kriisin keskellä. Mahdollisuus onnellisuuteen on nytkin, juuri tässä ja nyt, eikä se koskaan mihinkään mennyt.

Nyt jos koskaan on hyvä huomata, ettei onnellisuus ole sitä tuttua sit ku -tavoittelua. Tässäkään maailmantilanteessa onnellisuus ja ilo eivät palaa elämään vasta sit ku kriisi on ohi. Onnellisuus ja kaiķki mitä siihen tarvitaan on edelleen meillä itsellä tässä juuri nyt.

On myös hyvä huomata, että vaikka tilanteeseen liittyisi lyhytaikaisia suruja, esimerkiksi työpaikan menetyksen johdosta, voi silti taustalla vaikuttava kokonaisvaltaisempi tila olla onnellisuus. Moni asia voi silti olla hyvin, ja kaikki on ohimenevää. Tilanteen katsominen kauempaa auttaa. Löydät varmasti monta asiaa, jotka ovat edelleen hyvin? Tilanteesta seuraa varmasti myös paljon hyvää, kun katsoo kauemmas eteenpäin.

Myös kriisien keskellä mielenterveyttä voi vahvistaa

Tilanne pistää monessa perheessä mielenterveyden koetukselle. Mutta mitä enemmän kiinnittää huomiota hyvään, sitä paremmin tästäkin selvitään. Kiitollinen voi edelleen olla niin monesta. Epävarmuuden ja pelot voi hyväksyä osaksi arkea, mutta niille ei tarvitse antaa liikaa tilaa. Aina voi ottaa etäisyyttä kriisiuutisiin ja kääntää huomiota toisaalle, se auttaa (vaikka tilannetta ei toki ole tarkoitus kieltää kokonaan).

Pelkoja ja ahdistusta pystyy käsittelemään ja niistä on mahdollista päästä eroon. Pelkoja en tarkoita väheksyttävän, vaan toivon sinun antavan itsellesi luvan hellittää niistä. Nyt voi myös huomata, ettei ihan pienestä jaksa valittaa. Voi myös harjoitella olemaan uhriutumatta tilanteen edessä. Vaikka päättää nauttia päivistään neljän seinän sisällä, ei se tarkoita, että suhtautuisi kriisiin jotenkin väheksyvästi.

Kriisin keskelläkin saa silti tuntea iloa. Kaiken tämän keskellä se onni ja onnellisuus on juuri nyt ja tässä, kotona, omassa päässä, omassa mielessä, silmien takana. Kävelylenkillä itsekseen ulkona, mielessä ennen nukkumaan menoa. Pyykkiä kuivumaan laittaessa, lempibiisien soidessa. Kaiken tämän pelon keskellä saamme silti olla onnellisia.

Sinä saat olla onnellinen. Eikä siihen oikeastaan lupaa tarvitakaan. Omassa onnellisuuskuplassa on hyvä olla. Nyt on hyvä hetki herätä havainnoimaan, minkälaisen päivän ja todellisuuden itselleen rakentaa.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa:
Hidasta elämää -kirjat ja muut sisällöt Storytelissä ILMAISEKSI 30 päivää uusille Storytel-asiakkaille! <3
Tarjous vain tästä!
close-image