3 peruspilaria lievittämään stressiä ja lisäämään elämäniloa – Tee itsellesi palvelus, jota et tule katumaan

Terveen elämän puolesta on sarja, jossa esitellään laadukkaita luontaistuotteita. Omaan elämäntilanteeseen oikein valitut ravintolisät tukevat kehoa ja mieltä matkallasi kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Sarjan kustantaa Biomed Oy.

 

Vuorokausi jakautuu kuuteen jaksoon, joita voit hyödyntää elinvoimasi vahvistamiseen:
Aamulla (klo 06-10) on hyödyllisintä tehdä asioita, jotka piristävät ja virkistävät.
Päivällä (klo 10-14) meidän on helpointa omaksua, suorittaa ja sulattaa asioita.
Iltapäivällä (klo 14-18) on aika tarkistaa vireystaso.
Illalla (klo 18-22) on otollinen hetki osoittaa hellyyttä ja huomiota itselleen ja läheisilleen.
Yöllä (klo 22-02) levossa keho ja mieli uudistuvat ja elpyvät.
Aamuyöllä (klo 02-06) kuonat lähtevät liikkeelle ja pyrkivät poistumaan elimistöstä.

1) Ruuansulatus ja ravinto

Liikuttele kehoasi ennen aamiaista. Millainen liikkuminen sinulle sopii aamuisin? Koetko rauhallisen venyttelyn tai virkistävän joogan hyväksi vai lähdetkö mieluummin ulos kävelylle tai juoksemaan? Pari vetoa rauhallista rintauintia, pulahdus avantoon tai lämmittävä punttitreeni sopii toisille. Tyyli on vapaa, laita vaikka rytmikästä musiikkia soimaan ja pistä tanssiksi, kunhan se tuo hyvää mieltä ja herättelee energiseen päivään.

Lounasaikaan nautitaan päivän runsain ateria. Silloin ruuansulatus on luontaisesti voimakkaimmillaan ja kehon on helpointa sulattaa ateriasta ravinteet elimistön käyttöön. Ateria on sopivan kokoinen, kun jaksaisit vielä kaksi haarukallista mutta jätät ne syömättä.

Aterian ruuansulatusta edistävä maustaminen ja koostaminen ovat keskeisessä roolissa, kun ruuan halutaan vahvistavan ja ravitsevan nauttijaansa. Ajoittainen ruokavalion keventäminen herkistää aisteja.

2) Lepo ja uni

Mene aikaisin nukkumaan (klo 20–22) ja herää ajoissa (klo 6-8).
Voi että irvistit ihanasti. Eihän kukaan halua noudattaa tätä ohjetta! Totuus on kuitenkin se, että melatoniinia (unihormonia) erittyy parhaiten pimeän aikaan ja serotoniinia (mielihyvähormoni) erittyy tehokkaimmin valoisassa. Tähän kun lisätään vielä kasvuhormonin luontainen aktiivisuusaika (klo 23-02), niin ei tarvita tohtorin tutkintoa päättelemään, että levon ja virkistymisen kannalta nämä ajankohdat ovat merkittäviä.

Tarkista vireystasosi iltapäivällä. Useimmat hamuavat kahvimukillista klo 14-18. Tehokkaampaa olisi tehdä 20 min. meditaatio tai rentoutusharjoitus.

Hermoston ravitseminen ja rauhoittaminen ovat erityisen tärkeitä hyvälle yöunelle. Voit iltapesun yhteydessä ottaa tavaksesi hieroa ainakin raajasi ja rintakehäsi lämpimällä seesamiöljyllä.

Jos nukahtaminen on hankalaa, niin kokeile toisiko kamomilla- tai valeriaanatee helpotusta. Ellet ole teen ystävä, niin lämmittää tilkka mantelimaitoa ja mausta se muskottipähkinällä tai voit korvata muskottipähkinän Tyyni-juomajauheella.

Niille, joita ei lämpimien juomien kanssa läträäminen innosta on pakattu purkkiin pienenpieniä kapseleita tiivistettyä ashwagandhaa. Sen voi napata jo aamulla tasoittamaan oloa myös päivällä.

3) Ihmissuhteet ja rakkaus

Aterioikaa illalla yhdessä, päivällinen tai iltapala tai molemmat. Istukaa yhdessä pöydän ympärille ja laittakaa kännykät ja tietokoneet pois. Nähkää ja kuulkaa toisenne. Olkaa läsnä itsellenne, toisillenne ja ateriallenne.

Koskettakaa ja hierokaa toisianne. Istukaa vaikka sohvan eri päätyihin, nostakaa jalat toistenne syliin ja antakaa toisillenne jalkahieronta. Kosketus ja läsnäolo lisäävät oksitosiinin tuotantoa.

Palvele ja ole tukena. Tämä tarkoittaa sitä, että olet huomaavainen odottamatta vastapalvelusta. Mutta myös sitä, että pyydät apua, kun sitä tarvitset ja otat saamasi avun vastaan eli annat toiselle mahdollisuuden palvella sinua.

Tee itsellesi palvelus ja opettele edes yksi uusi hyvä tapa vahvistamaan elinvoimaasi, et tule katumaan.

 

Lue Hidasta elämää -ashwagandhan monipuolisista vaikutuksista täällä.

 

Sinä! Tiesitkö, että saat kuunnella ILMAISEKSI 30 päivää Storytelia uutena asiakkaana? Löydät esim. lukuisia Hidasta elämää -kirjoja ja -meditaatioita. 
Tarjous vain tästä!
close-image