Hyvä stressi kestää vain hetken ja saa meidät toimimaan – Mutta entä, jos paine ei hellitä?

Terveen elämän puolesta on sarja, jossa esitellään laadukkaita luontaistuotteita. Omaan elämäntilanteeseen oikein valitut ravintolisät tukevat kehoa ja mieltä matkallasi kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Sarjan kustantaa Biomed Oy.

Distressi, eustressi, hyperstressi, hypostressi, neustressi… rakkaalla lapsella on monta nimeä ja ilmenemismuotoa. Aina emme edes tunnista kehomme tai mielemme kokevan stressiä.

Distressi on tuttavallisimmin stressiksi nimetty olotila. Eustressin vaikutuksesta innostunut ja motivoitunut ihminen oppii ja kykenee hallitsemaan erilaisia taitoja. Hyperstressiä syntyy, kun tunnemme olomme tunteiden valtaamaksi. Hypostressi ei aiheudu liian kovista paineista, vaan paineen puutoksesta. Neustressi ei aiheuta erityisen hyvää eikä huonoa mielialaa.

Hyvä stressi kestää vain hetken ja saa meidät toimimaan

Kortisoli on lisämunuaisten erittämä hormoni, joka auttaa meitä kohtaamaan haasteita. Sen tärkein tehtävä on pitää verensokeri riittävän korkeana toimintaa edellyttävänä aikana. Siten pysymme motivoituneina, energisinä ja toimintakykyisinä. Vaaratilanteesta selviämiselle tärkeät toiminnot tehostuu. Innostus ja motivaatio saavat meidät liikkeelle, ja oppiminen ja osaaminen ruokkivat hyvää itsetuntoa.

Terveellä ihmisellä kortisolin määrä on korkeimmillaan aamulla kuuden ja kahdeksan välillä. Silloin se auttaa meitä heräämään ja antaa energiaa tarttua päivän askareisiin. Päivän mittaan kortisolitason tulisi lähteä laskuun.

Pahaksi stressi muuttuu silloin, kun siitä ei palaudu

Jos kortisoli pysyy koholla pitkään, se voi aiheuttaa ylivilkkautta, ahdistusta, uniongelmia, palautumisongelmia urheilussa ja rasvan kertymistä keskivartaloon. Ruoansulatus- ja sukuhormonien tuotanto hidastuvat sekä melatoniinin tuotanto estyy.

Normaalissa vuorokausirytmissä kortisolin määrä on alhaisimmillaan illalla kahdeksan ja kymmenen välillä. Tämä on se aikaikkuna, jonka kuluessa nukkumaan meneminen on elimistön luonnollisen hormonirytmin kannalta luontevinta.

Stressistä palautuminen

Käveleminen luonnossa, rentouttava kosketus, meditaatio, hiljaisuuden retriitti, ihan vaan rauhallista aikaa itselle, jolloin kukaan ei vaadi sinulta mitään… Kuulostaako ihanalta? Joko varasit kalenteriin säännöllisen ajan toteuttaa sen sinua kutsuvan lepohetken?

Vai kuulostaako liian vaivalloiselta? Ihan kiva, mutta… Joskus voimme tarvita vähän apua, päästäksemme alkuun. Mitäpä jos kokeilisit, auttaisiko Hidasta elämää -ashwagandhauute sinua käynnistämään sen muutoksen, jonka haluat toteuttaa?

Ashwagandhaa on käytetty jo tuhansia vuosia elinvoiman uudistamiseen. Sen lämmittävät ja ravitsevat vaikutukset rauhoittavat hermostoa ja elvyttävät hormonitoimintaa. Ashwagandhan on tutkittu normalisoivan kortisolin määrää elimistössä, ja sen myötä mielihyvähormonien, kasvuhormonin ja sukuhormonien tuotanto aktivoituu.

Lue Hidasta elämää -ashwagandhan monipuolisista vaikutuksista täällä.

Sinä! Tiesitkö, että saat kuunnella ILMAISEKSI 30 päivää Storytelia uutena asiakkaana? Löydät esim. lukuisia Hidasta elämää -kirjoja ja -meditaatioita. 
Tarjous vain tästä!
close-image