Pystytkö ottamaan rennosti, vaikka arki uuvuttaa? – Näin luonnosta saatava rohto helpottaa väsymystä ja rauhoittaa mieltä

Terveen elämän puolesta on sarja, jossa esitellään laadukkaita luontaistuotteita. Omaan elämäntilanteeseen oikein valitut ravintolisät tukevat kehoa ja mieltä matkallasi kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Sarjan kustantaa Biomed Oy.


Muistan, kuinka lapsena näin unia, joissa olin yksinäni liikkuvassa autossa. Takapenkiltä kurkistelin kuskin paikalle. Tiesin, että siellä alhaalla oli polkimet, joista yksi saisi auton kiihtymään entistä hurjempaan vauhtiin ja toinen turvallisesti pysähtymään.

Tiesin, että isä tietäisi, mikä polkimista oli jarru. Mutta isä ei ollut unessa mukanani. Isä oli kuitenkin läsnä, kun olin hereillä, ja niinpä kysyinkin häneltä. Seuraavan kerran, kun uni taas tuli, olin valmis ja osasin toimia. Kiipesin unessa etupenkkien välistä kuskin paikalle ja painoin sitä keskimmäistä poljinta. Auto pysähtyi, ja minä olin turvassa!

En ollut muistellut niitä unia vuosiin. Mutta kun tutustuin stressiä lievittävään ja henkistä kuormitusta helpottavaan rohtokasviin nimeltä ashwagandha, uni palasi mieleeni. Jokin ashwagandhassa, ja sen tavassa toimia jarruna kiihtyvälle stressireaktiolle, palautti asian mieleeni.

Ashwagandhaa kutsutaan adaptogeeniksi. Adaptogeeni on yleissana rohtokasveille, joilla on havaittu olevan sellainen vaikutus, että ihmisen on helpompi sopeutua muuttuviin ympäristöolosuhteisiin.

Adaptogeenit kiihdyttävät tai rentouttavat. Yhdellä saadaan piiskattua irti vielä vähän enemmän tehoa koneesta,  toinen auttaa rauhoittumaan ja hengittämään syvään. Lyhyellä tähtäimellä molemmat auttavat jaksamaan paremmin, mutta rentoutumista edistävä tapa saa jaksamaan paremmin pidempään – ilman, että ihminen lopulta romahtaa rasituksesta.

Henkinen tai fyysinen rasitus käynnistää kehossa tällaisen tapahtumaketjun: Stressi nostaa elimistössä stressihormoni kortisolin tuotantoa. Kortisoli nostaa verensokeria, ja se puolestaan nostaa insuliinitasoa. Tämä johtaa aineenvaihdunnan jumittamiseen.

Näin keho ja mieli keskittävät kaiken energian pakenemiseen tai taistelemiseen.

Kun stressi nostaa kortisolin määrää kehossa, mielihyvähormonien, unihormonin, kasvuhormonin ja sukuhormonien tuotantoa vähennetään. Se onkin järkevää, sillä tyytyväinen mieli, uni, kasvaminen ja seksi eivät auta ihmistä pakenemaan tai taistelemaan.

Silloin kun keho ja mieli toimivat normaalisti, stressaavan tilanteen jälkeen kortisolin määrä laskee niin alas, että elinvoimaamme vahvistavat hormonit ja toiminnot käynnistyvät. Jos elämässä on täynnä monenlaista kiirettä ja kuormitusta, emme ehkä onnistu palautumaan kiihdyttävistä ja rasittavista tilanteista tarpeeksi rentoon ja rauhalliseen tilaan. Ashwagandhasta saattaa olla apua, sillä se auttaa elimistöä rentoutumaan.

Toisinaan elämässäni tulee tilanteita, joissa tunnen samankaltaista epävarmuutta tai pelkoa kuin niissä lapsuuteni unissa. Silloin tavallaan tiedän jo ratkaisun ongelmaani, mutta tarvitsen kuitenkin apua kyetäkseni toimimaan tavalla, jonka tiedän oikeaksi.

Jos minusta nykyisin tuntuu siltä, että rauhoittuminen ja rentoutuminen on kiireisinä päivinä tai viikkoina vaikeaa, otan avukseni Tyyni-juomajauheen ja Hidasta elämää ashwagandha-uutteen.

Ashwagandha auttaa kehoani laskemaan stressihormoni kortisolin määrää. Tyynin sisältämä tryptofaani puolestaan saa kehoni valmistamaan päivällä mielihyvähormoneita ja yöllä unihormonia. Yhdessä ne ovat rentouttava tehokaksikko, joka auttaa jaksamaan vähentämällä stressin aiheuttamaa väsymystä ja kurjaa oloa.


Lue lisää Hidasta elämää -ashwagandhasta TÄÄLLÄ.