Rentoutuva ihminen riippumatossa.

Jatkuva väsymys ja asioiden unohtelu kertovat ylikuormituksesta – Tässä yksi luonnollinen tapa helpottaa uupunutta oloa

Terveen elämän puolesta on sarja, jossa esitellään laadukkaita luontaistuotteita. Omaan elämäntilanteeseen oikein valitut ravintolisät tukevat kehoa ja mieltä matkallasi kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Sarjan kustantaa Biomed Oy.


Me länsimaisessa elämäntavassa sinnittelevät ihmiset alamme havahtua siihen, etteivät kehomme ja mielemme ehkä olekaan tarkoitettu kestämään jatkuvaa ylikierroksilla käymistä.

Moni on vielä siinä uskossa, että jatkuva väsymys ja levottomuus kuuluvat ajan henkeen ja siihen on vain sopeuduttava. Yhä useampi alkaa kuitenkin olla sitä mieltä, että nyt riittää. Mutta miten? Miten saan vihellettyä pelin poikki?

Viimeaikoina ihmisten tietoisuuteen on noussut eräs intialaisen elämäntaito-opin kulmakivi, rohtokasvi nimeltään ashwagandha (Withania somnifera). Se on saanut paljon tieteellistä huomiota. Tutkimuksia on kohdennettu tuhansia vuosia kestäneen perinnekäytön ja kirjattujen potilaskertomusten todentamiseen.

Tutkimusaiheita ovat erityisesti stressistä palautuminen, unettomuus ja levottomuus. Muita tutkittuja käyttöaiheita ovat mm. muisti ja oppiminen, painonhallinta, fyysinen suorituskyky, mielen tasapaino ja seksuaalienergia.

Jos huomaat olevasi jatkuvasti väsynyt tai unohtelevasi asioita tai paino nousee hyvistä ruokailutottumuksista huolimatta, niin kyseessä saattaa olla pitkittynyt stressi. Se ei tarkoita sitä, että olisit jotenkin huono tai epäonnistunut, päinvastoin. Kehosi ja mielesi toimivat ihan oikein pyrkiessään olemaan jatkuvassa hälytystilassa pitääkseen sinut turvassa. Niin ei kuitenkaan voi jatkua tauotta tai jotain menee rikki.

Samalla tavalla kuin liikunnan tulokset kehittyvät levossa, kehosi ja mielesi tarvitsevat palautumista stressistä. Stressi tarkoittaa sitä, että mielihyvä, ruuansulatus ja uni laitetaan tauolle, kun keskitytään mahdollisimman energiseen ja täsmälliseen suoritukseen. Hetkellisesti tämä on tarkoituksenmukaista, mutta kun tilanne on ohi – silloin on korjautumisen, latautumisen ja uudistumisen aika.

Ellei palautumista pääse tapahtumaan, tunnet olosi vetämättömäksi tai levottomaksi. Uni ei tule tai on katkonaista, ruoka ei maistu, mutta pulla ja suklaapatukat kyllä, ja vyötärölle kertyvä pelastusrengas saattaa nakertaa itsetuntoa.

Ashwagandhalla on stressistä palauttava vaikutus.

Palautumisen voi kokea tilan tunteena rintakehällä, että mahtuu vetämään henkeä oikein syvään. Mieli kirkastuu ja ärsytyskynnys kasvaa, kaikki ei menekään ihon alle. Liikuntaharjoituksesta palautuminen onkin nopeampaa kuin odotit. Useimmilla unen määrä ja laatu paranevat.

Joskus muutokset antavat hiukan odottaa itseään tai ovat niin odottamattomia, ettei niitä heti osaa yhdistää ashwagandhaan. Ehkä huomaatkin yllättäen itseluottamuksesi kasvaneen ja tartut innolla uusiin haasteisiin, jotka aiemmin olisivat saaneet sinut jähmettymään kauhusta.

Lue lisää ashwagandha-rohtokasvin monipuolisista vaikutuksista täällä.