Kolmasosa suomalaisista kärsii uniongelmista – Näin voit auttaa sisäisen kellosi takaisin rytmiin

Kirjoittaja on Biomedin asiantuntija fytonomi Birgit Stenroos.

Kuulutko sinä lähes kolmasosaan suomalaisista, jotka kärsivät huonolaatuisesta unesta tai unettomuudesta? Kun kaamosaika valtaa maan ja lyhyt valoisa aika vietetään töissä tai muuten sisätiloissa, voi elimistön sisäinen kello mennä sekaisin. Kaamosmasennus voi aiheuttaa uni-valverytmin häiriöitä, jotka vaikuttavat mielialaan ja jaksamiseen.

Kaamos saattaa sekoittaa uni-valverytmiä

Valon tiedetään aktivoivan ja virkistävän sekä vähentävän väsymyksen tunnetta. Kesällä valoisat aamut ja illat saavat tuntemaan olon virkeäksi vähemmilläkin unilla. Talvella lievän ”kaamosmasennuksen” on havaittu olevan melko yleistä. Oireina voi olla liikaunisuutta, uupumusta, ruokahalun kasvua ja mielialan laskua. Ilman valoisan ja pimeän säännöllistä vaihtelua ihmisen oma sisäinen kello alkaa jätättää. Tällaisista sisäisen kellon häiriöistä esimerkkejä ovat uni-valverytmin häiriöt.

Uniongelmat vaivaavat usein ahkeraa ja tunnollista työskentelijää

Nukahdatko hyvin, mutta heräät keskellä yötä saamatta uudelleen unta moneen tuntiin? Vai tuntuuko siltä, että vaikka normaalina pidetyn kahdeksan tunnin unista huolimatta olet edelleen väsynyt?

Normaaliin uneen kuuluu neljä eri vaihetta. Monilla joku niistä saattaa olla tietämättään ”huonolaatuista”. N1 on kevyen unen vaihe, jolloin siirrytään kohti syvempää unta. N2-vaihe on keskisyvää unta, jolloin syke ja hengitys hidastuvat. Keskisyvää unta pitäisi olla noin puolet yöunen pituudesta. N3 on syvän unen vaihe, joka elvyttää ja palauttaa elimistöä, silloin syke ja hengitys ovat säännöllisiä ja rauhallisia. REM -unen osuus kasvaa kohti aamuyötä ja silloin aivot toimivat vilkkaasti, keho on paikallaan mutta silmät liikkuvat.

Useilla ihmisillä joku näistä unen vaiheista ei ole sellaista kuin pitäisi. Tyypillinen uneton ihminen on tunnollinen työntekijä, joka ei osaa tehdä eroa työn ja kotielämän välillä, nukahtaminen on vaikeaa, työasiat pyörivät mielessä tai herättävät keskellä yötä. Jatkuva kiire ja aivojen kuormittaminen päivittäisellä tietotulvalla sekä ahdistavilla uutisilla saattaa häiritä levollista unta. Kuorsaus, uniapnea ja levottomat jalat ovat monille hyvin tuttuja yöllisiä riesoja, jotka vaativat usein lääkärissä käyntiä.

Rentouttava Tyyni auttaa päivällä torjumaan alakuloa ja yöllä saamaan paremman unen

Tyyni-juomajauhe sisältää luonnollisen tryptofaanin lähteen, joka on saatu luomulaatuisesta kurpitsansiemenjauheesta. Tryptofaani on välttämätön aminohappo, jota täytyy saada ravinnosta. Se reagoi valoon, ja kehomme pystyy hyödyntämään sitä eri tavoin valoisassa sekä pimeässä. Kun Tyyni-juomaa nauttii päiväsaikaan, sen sisältämästä tryptofaanista syntyy serotoniinia, joka säätelee mielialaa, tunteita ja ruokahalua, ja jonka tiedetään myös lievittävän stressiä ja ahdistusta.

Jos nautit Tyyniä illalla, tryptofaani muuttuu ensin serotoniiniksi, jonka jälkeen taas melatoniiniksi. Melatoniini on aivojen unimekanismia aktivoiva hormoni. Aivomme ovat rakentuneet säätelemään melatoniinin tuotantoa niin, että sitä erittyy juuri oikea määrä edistämään unta yön aikana.

Tyyni-jauheen luonnollinen koostumus kannustaa luonnollista aivokemiaa tuottamaan melatoniinia, joten se säilyttää luonnolliset univaiheet ja takaa levollisen ja syvän unen. Aivojen oikein säätelemä melatoniini häviää, kun se altistuu valolle, vieden mukanaan uneliaisuuden tunteen, eikä riskiä riippuvuuden kehittymisestä ole.

Kaakaon tai sitruunan makuisen Tyyni-juomajauheen voit tilata Hidasta elämää -puodista.

Tyyni oli ensimmäinen Hidasta elämää -tuoteperheen terveystuote ja se tuotiin markkinoille yhteistyössä terveystuotealan pioneerin Biomedin kanssa. Tyynin on kehittänyt kanadalainen psykiatrian erikoislääkäri ja tutkija Craig Hudson.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: