3 terveellistä tapaa liikkua – Stressaantuneena ei kannata juosta vaan kävellä

Antti Heikkilä on lääkäri ja kirjailija, joka antaa tässä 6-osaisessa kirjoitussarjassa vinkkejä elämäntapaan, joka tähtää lääkkeiden käytön vähentämiseen. Heikkilän uusin kirja on syksyllä 2018 julkaistu Lääkkeetön elämä (Otava).

Liikunta ja liike ovat hyvin keskeinen osa elämää. Kyky liikkua merkitsee vapautta ja itsenäisyyttä. Valitettavasti liikunnasta on tullut nykyisin itseisarvo ja jopa keino korostaa omaa erinomaisuutta. Kuka uskaltaa hypätä lentokoneesta ilman laskuvarjoa tai ajaa maastopyörällä jyrkän rotkon reunalla, ja monet vastaavat temput ovat osa arkipäivää, johon törmäämme päivittäin mediassa.

Fyysisen tekemisen tulee olla näyttävää –  kenellä on suurimmat lihakset tai notkein vartalo. Kaiken lisäksi kaikkia suorituksia mitataan eri automaattilaitteilla tai sitten niitä dokumentoidaan aktiivikameroilla. Yhteistä näille on tietynlainen ulkokultaisuus. Täytyy näkyä ja tehdä jotain ylittämätöntä, mitä muuten eivät ole tehneet. Netin kautta koko maailma on näyttämönä.

On toinenkin tapa liikkua. Sellainen, jota tehdään vain itselle, ilman yleisöä ja näyttämisen halua. Nykyisin tiedetään paljon miten eri liikkuminen vaikuttaa elimistössä. Juokseminen lisää stressiä, sillä puolen tunnin hölkkä kaksinkertaistaa kortisolitason.

Monet lenkkeilevät helpottaakseen stressiä, mutta tapahtuukin päinvastaista. Vaikka lenkki tuo hetken helpotuksen, lisääntyy elimistön stressi. Jos on valmiiksi stressaantunut eli kehossa on paljon kortisolia ja sitten lähtee vielä juoksemaan, kortisolitaso kasvaa entisestään. Kortisoli on sokerihormoni, joka lisää rasvan muodostusta – siksi hölkkääminen on huono ratkaisu painonpudotuksen kannalta. Vaikka monet hölkkääjät ovat laihoja, niin usein heillä on paljon sisäelinrasvaa, joka terveyden kannalta on paljon pahempi tila kuin nahanalainen rasva.

Kolme terveellistä tapaa liikkua:

  1. Painon pudotuksen ja yleiskunnon kannalta ehdottomasti paras liikuntamuoto on HIIT, intervallitreeni, jonka elimistövaikutukset ovat aivan toiset kuin hölkkäämisen. HIIT-treenin voi tehdä monella eri tavalla, itse teen sen kuntopyörällä. Se on turvallinen väline ja sen kanssa voi puuhailla, satoi tai paistoi. HIIT ei saisi kestää kuin korkeintaan 15 minuuttia, sillä liian pitkään tehtynä se nostaa kortisolia. Sopivasti tehtynä HIIT laskee insuliinia ja kortisolia, mutta lisää kasvuhormonia ja testosteronia, jotka molemmat kasvattavat lihaksia ja lisäävät rasvanpolttoa. HIIT yhdistettynä ketodieettiin on paras mahdollinen yhdistelmä pudottaa painoa, nostaa kuntoa ja tervehdyttää kehon aineenvaihduntaa. Tärkeää on, ettei liioittele HIIT -treenin kanssa. 15 minuuttia korkeintaan kaksi kertaa viikossa riittää, sillä HIIT-treenin vaikutukset elimistössä jatkuvat jopa lähes 3 vuorokautta. Liika tekeminen johtaa helposti yli kuntoon.
  2. Toinen tapa on painoharjoittelu, mikä on tärkeää lihasmassan säilyttämiseksi. Lihaskato ei kuulu vain vanhuuteen, vaan se hiipii vähitellen ruumiiseemme noin 30 -vuoden iässä.
  3. Kävely on todella hyvä liikuntamuoto. Alkuihminen käveli, teki juoksupyrähdyksiä, kantoi taakkoja ja lepäsi. Kävely on samalla myös yksi meditaation muoto. Yksi suurimpi virheitä on pitää korvanappeja ja täyttää pää keinoäänillä. Luonnon äänet, tuoksut, värit ja valot koskettavat  jotakin, joka on ollut meissä aikojen alussa, mutta mikä on jäänyt taustalle tässä keinomaailmassa. Luontoon on mahdollista luoda yhteys, jos on vain halukas siihen.

Mitä sinä haluaisit kysyä Antti Heikkilältä elämäntavoista? Esitä kysymyksesi Hidasta elämää -keskustelualueella TÄÄLLÄ.