Tällä ohjeella syntyy keveä ja kujeileva kvinoasalaatti

Keveämmät kasvisreseptit saavat jatkoa tällä ihanalla salaattireseptillä. Ruokaisassa kvinoasalaatissa maistuvat terveellinen kvinoa, rapeaksi paahdettu lehtikaali, pehmeä munakoiso, samettinen fetajuusto ja rouskuvat mantelit.

Kvinoa on kotoisin eteläamerikasta. Siemenmäisen kasvin ominaismakua voisi kuvailla hieman pähkinäiseksi tai jopa kevyesti heinämäiseksi. Miellyttävän maun lisäksi suosittelen kokeilemaan kvinoaa osana ruoanlaittoa, sillä se sisältää runsaasti elimistöllesi tarpeellisia ravintoaineita. Kvinoassa on muun muassa magnesiumia, rautaa, fosforia, kuituja ja omega-3 rasvahappoja. Siinä on myös noin puolet enemmän proteiinia kuin riisissä. Ai niin ja kvinoa on myös luontaisesti gluteenitonta.

Halutessasi vegaanisen salaatin korvaa fetajuusto vegaanisella juustolla.

KVINOASALAATTI OHJE

2 dl luomu kvinoaa

Pussillinen luomu lehtikaalia

200g luomu fetajuustoa

Kourallinen luomu manteleita

1 kpl munakoisoa

luomu oliiviöljyä

suolaa

 

VAIHE 1) Huuhtele lehtikaalin lehdet. Revi lehdistä suupalan kokoisia paloja leivinpaperilla vuoratun uunipellin päälle. Jätä varsiosa käyttämättä. Lorauta kaalipalojen päälle luomu oliiviöljyä ja pari ripausta suolaa. Hiero öljyä sormia apuna käyttäen kauttaaltaan lehtikaalipaloihin. Paahda uunin keskiosassa 150 asteessa, noin 20 minuuttia, kunnes kaalipalat ovat rapeita.

VAIHE 2) Huuhtele kvinoa siivilässä. Keitä kypsäksi pakkauksen ohjeen mukaan suolalla maustetussa vedessä. Huuhtele kypsä kvinoa.

VAIHE 3) Kuumenna paistinpannu. Paloittele munakoiso kuutioiksi ja lorauta paistinpannun pintaan oliiviöljyä. Paista kuutiot kypsiksi kevyesti öljyssä käännellen. Ripauta pintaan suolaa.

 VAIHE 4) Kokoa valmis salaatti tarjoilulautaselle ja ripottele annoksen pintaan samettisen pehmeää fetajuustoa ja rouskuvia manteleita.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: