Herkullinen gluteeniton puolukkavispipuuro syntyy kvinoasta

Olin eräänä viikonloppuna äitini luona lounaalla. Kun oli jälkiruoan aika, äitini paljasti kehitelleensä oman, gluteenittoman versionsa puolukkavispipuurosta. Vanhana vispipuuron ystävänä olin ensi lusikallisesta lähtien täysin myyty! Heti seuraavana päivänä minun oli pakko kokeilla äitini kehittämää ohjetta, ja söin sen jälkeen tätä herkkua – myös kylmänä suoraan jääkaapista – onneni kukkuloilla seuraavat neljä päivää.

Tämä jälkiruokaklassikon spontaani uudelleenversiointi oli niin maistuva – ja samalla myös todella paljon alkuperäisen, mannasuurimoista valmistetun vispipuuron kaltainen – että haluan, äitini luvalla, jakaa tämän hurmaavan punaisen, raikkaan makuisen puuroreseptin myös sinulle.

vispipuuro-mukissa

Gluteeniton puolukkavispipuuro

1,5 dl kvinoaa (ei kvinoahiutaleita!)
3 dl vettä

Halutessasi suuremman annoksen, voit lisätä sekä kvinoaa ja vettä, kun pidät niiden välisen suhteen samana (1 osa kvinoaa, 2 osaa vettä). Keitä kvinoa ohjeen mukaan hitaasti lieden pienellä teholla ja vältä kuohumista, kunnes se on kypsää (n. 10–20 minuuttia). Hämmentäminen keittämisen aikana ei ole välttämätöntä, mutta tarkkaile kuitenkin, ettei kvinoa ota kiinni kattilan pohjaan.

Kun kvinoa on kypsää, lisää kattilaan

300 g puolukkaa (tai maun mukaan)
3 dl vettä

Sekoita hyvin ja jätä kattila porisemaan lieden pienellä teholla, kunnes puuro alkaa hiljalleen hyytelöityä. Jos puurosta tulee liian nopeasti liian tiivistä, lisää vettä tarpeen mukaan. Lisää tässä vaiheessa myös makusi mukaan makeutusta, muuten saat hyvin kirpsakkaa puuroa!

Käytä makeutukseen esimerkiksi hunajaa, intiaani- tai kookossokeria sen mukaan, kuinka makeasta tai kirpeästä puolukkapuurosta pidät. Itse en pidä erityisen paljon makeasta, joten laitoin tämän reseptin mukaan tekemääni puuroon reilun 3 tl hunajaa. Tällöin puurosta tuli ihanan raikasta, ja sen saattoi syödä irvistelemättä, mutta se ei silti ollut lainkaan makeaa.

vispipuuro-kukat

Puuron ”vispaaminen” kannattaa ehdottomasti tehdä blenderissä!

Kvinoasta syntyvä puuromassa on sen verran tiivistä, että sähkövispilällä (tai sauvasekoittimella) saa aikaiseksi lähinnä vain sotkuisen keittiön. Jos blenderisi sallii lämpimien ainesten sekoittamisen, voit kaataa puurokeitoksen sinne suoraan liedeltä, mutta jos et ole varma blenderisi lämmönkestävyydestä, anna puuron jäähtyä hetken aikaa ennen sekoittamista.

Annostele kvinoa-puolukkaseos pienissä osissa blenderiin ja surauta massaa täydellä teholla niin pitkään, kunnes puurosta tulee sileää. Lisää tarvittaessa vielä vähän vettä, jos massa on liian tiivistä. Tämä puuro ei vaahtoudu tai kuohkeudu samalla tavalla kuin perinteinen mannasuurimoista valmistettu vispipuuro, mutta blendaaminen tekee siitä paitsi samettisen sileää, myös perinteisen puuron tapaan lohkeavaa.

Lopuksi tarjoile tämä raikas herkku haluamiesi lisukkeiden kera: perinteisen maidon tai kerman sijasta voit kokeilla esimerkiksi kookoskermaa ja -hiutaleita.