3 taikasanaa, joilla työpäiväsi paranee – Nämä vinkit on helppo ottaa käyttöön vaikka heti!

Vakaalla työmaalla

Emmekö me kaikki haluaisi, että meillä olisi huomenna parempi työpäivä? Työstä voi tehdä mielekkäämpää vaikuttamalla sen sisältöön. Kaikissa tehtävissä varsinkaan isoihin linjoihin ei voi puuttua, mutta aika monessa työssä pystyy valitsemaan sen, miten työnsä tekee, ja miten siihen asennoituu. Mitkä ovat työarjen rutiinit ja perusteet.

Haluan kertoa kolme keskeistä vinkkiä, joiden avulla sinulla voi olla parempi työpäivä jo huomenna. Ainakin omalla kohdallani nämä ovat tehneet suorastaan ihmeitä!

1. Tauotus: työpäivä ei ole maraton

Parempi työpäivä ei ole kestävyysjuoksumatka, vaan sarja sprinttejä. Henkilökohtainen tehokkaan keskittymisen jakso vaihtelee. Minulla se noudattaa varsin yleistä 45 minuutin raamia. Sen jälkeen on hyvä pitää edes lyhyt venyttelytauko.

Konkreettisen havainnon tauotuksen merkityksestä sain, kun testasin aikoinaan Firstbeatin sydämen sykevälivaihtelua mittaavaa laitetta. Se kertoo, onko elimistössä päällä lepo- vai kuormitustila. Normaalin työpäiväni aikana hermoston kuormitus nousi tasaisesti – ja työpäivän jälkeen olin melkoisen puhki.

Asensin työkoneelle sovelluksen, joka muistutti tauoista 45 minuutin välein. Nousin ylös, venyttelin ja jumppailin vähän. Harjoitin yksinkertaista hengitysmeditaatiota. Tauot katkaisivat hiljalleen kohoavan kuormitustilan ja olo oli työpäivän päätyttyä edelleen energinen – Tämä näkyi suoraan laitteen tuottamista graafeista.

Nykyään, jos työpäiväni on ollut kaoottinen, menen kotona makaamaan ja laitan kuulokkeisiin soimaan muutaman minuutin luontoäänipätkän – Toimii kuin hyvät päiväunet!

2. Asento: paras asentosi on seuraava asentosi

Tämä jää mieleen paremmin englanniksi:

Your best move is your next move.

Sähkösäädettävä pöytä on hieno keksintö, mutta se yksin ei tee työpäivästäsi parempaa. Pelkästään seisomisen on sanottu olevan jopa haitallisempaa kuin vain istumisen. Avainsana on asennon vaihteleminen.

Vietän puolet työpäivästäni seisten, ja toisen puolen satulatuolilla istuen. Joskus istun tavallisella konttorituolilla. Kun vietin työpäiväni pelkästään konttorituolilla, alaselkä ja pakarat huusivat päivän päätteeksi hoosiannaa. Tavallisella konttorituolillakin voi vaihdella asentoa. Käytä vaikkapa ajastinta muistuttamaan siitä, että kannattaa vaihtaa asentoa tai nousta hetkeksi seisomaan.

Kuulin hierojaltani vinkin, joka on aiheuttanut sen, että osan hänen asiakkaistaan ei tarvitse enää käydä niska-hartiahieronnassa: Pyörittele käsiä laajoissa kaarissa 20 kertaa eteenpäin ja 20 kertaa taaksepäin vähintään kerran päivässä – Veri lähtee kiertämään aivan eri tavalla!

3. Keskittyminen: tee yksi asia kerrallaan

Kyllä: Töissäkin voi hidastaa. Ei: Sinun ei kannata hoitaa viittä asiaa yhtä aikaa.

Vaikka väittäisit olevasi kuinka lahjakas multitaskaaja tahansa, fakta on se, että ihmistä ei ole tehty suorittamaan montaa asiaa kerralla. Vaikka se voi näyttää onnistuvan, ei työn tulos ole koskaan niin laadukas kuin yhteen asiaan kerralla keskittyessä.

Keskittyminen tarkoittaa laatua, monen asian hutilointi määrää. Määrä ei koskaan korvaa laatua, kuten tiedämme.

Kokeile tällaista: Kirjaa työpäivän aluksi kolme tärkeää tehtävää, jotka sinun täytyy saada hoidetuksi. Aseta niille keskinäinen tärkeysjärjestys. Aloita hankalimmasta, sillä se voi olla alitajunnan suuri mörkö, joka hidastaa muuta tekemistä. Lupaa itsellesi rennompaa aikaa vaikka illalla, kunhan nuo kolme tehtävää tulevat hoidetuksi.

Lopulta voi olla vain sinusta ja tavoistasi kiinni, onko sinulla huomenna parempi työpäivä.

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: