5 tapaa valmistaa terveellisempi hampurilainen

hanna_blogi

Hannan terveysherkut tarjoaa 5 helppoa vinkkiä siihen, kuinka teet hampurilaisestasi terveellisemmän

 

Ah, kesä ja grillikausi ovat juuri nyt parhaimmillaan.

Miltä kuulostaisi, jos ehdottaisin sinulle kesäisiä burgeribileitä?

Saattaa olla, että osalle hampurilainen tuo mielikuvan ketjuravintoloiden transrasvoja tihkuvista kaloripommeista. Minusta se on vain yksi tapa nauttia burgereita.

Haluankin jakaa sinulle muutaman idean terveellisempään hampurilaisnautintoon Hannan terveysherkkujen tapaan. Viime viikonlopun burgeribileissä yksi burgereistani sai itse leivotun kaurasämpylän väliin tuoreilla yrteillä maustetun luomujauhelihapihvin, luomujuustoa ja nokkospestoa. Ja toinen burgeri keventyi grillatuilla bataattiviipaleilla. Hampurilaisen väliin voit sujauttaa mitä tahansa, kuten tuoreita kasviksia tai juureksia, luomulihaa- tai kalaa tai vaikkapa kasvikunnan proteiineja.

Muistathan, että ruokailemalla viisaasti hoidat kehon lisäksi myös mieltä. Ole läsnä ruokahetkelle ja varaa aikaa ruokailuun. Tunne ruuan herkullisena leijailevat tuoksut, ahmi silmilläsi sen kauneutta ja maistele jokaista suupalaa. Anna aistiesi leikkiä värien ja makujen kanssa. Aivan niin, tällä tapaa syöden et myöskään tule ahmineeksi. Ja kun et ahmi, tiedostat paremmin, milloin olet syönyt riittävästi.

Tässä 5 vinkkiä kuinka teet burgeristasi hitusen terveellisimmän:

  • Keventäjä: korvaa sämpylä bataatti/ kesäkurpitsa – tai munakoisoviipaleilla
  • Ruokayliherkkä: valmista burgerisämpylät itse esim. gluteenittomana/ maidottomana/ munattomana
  • Korvaa einesmajoneesi itse tehdyillä kastikkeilla kuten pestolla, tsatsikilla, guacamolella tai tomaattikastikkeella
  • Käytä reippaasti vihanneksia
  • Valitse lisukkeeksi luomulaatuista nautaa, siipikarjaa tai kalaa

DSC_0770

Kauraburger, luomujauhelihaa ja nokkospestoa

DSC_1578

Bataattiburger ja hups, pikkusen palanut ananasviipale

DSC_1575

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: