Muista tapasi!

 

Elämä koostuu tavoista. Aamulla heräämme ja ajattelemme tietyllä tavalla. Valitsemme ateriamme tietyillä tavoin. Ajattelemme tietyllä tavalla ja uskomme tiettyihin asioihin. Tulevat päätöksemme perustuu aikaisempiin kokemuksiimme ja tapoihimme.

Jos olemme monasti aiemmin juorunneet toisista, juoruamme suurella todennäköisyydellä jatkossakin. Juoruaminen on muuttunut tavaksi ja osaksi meitä. Vasta kohdatessamme jotain pysäyttävää, mikä saa harkitsemaan elämäämme laajemmasta näkökulmasta, saatamme muuttaa tapojamme. Traumaattiset kokemukset ovat usein tällaisia. Ne pysäyttävät ja saavat ajattelemaan elämää uusiksi: mitä olemme tehneet menneessä ja mitä tahdomme tehdä tulevassa.

samuel glassar

Ajatellaan ajatusten olevan neuroneja.

Neuronit luovat ”synapsipolkuja” aivoissamme aina ajattellessamme positiivisesti tai negatiivisesti. Jos toistamme tiettyä valintaa usein, sen ”synapsipolku” aivoissamme lyhenee ja saman valinnan tekeminen tulevaisuudessa vaatii vähemmän energiaa. Neuronit käyttävät aina lyhyintä ja vähiten energiaa vievää polkua. Tästä johtuen on olemassa positiivis- ja negatiivisluontoisia ihmisiä. Negatiiviset ihmiset ovat ajatelleet useammin negatiivisesti ja sen vuoksi taipuvat jatkossakin negatiivisuuteen. Se on helpompaa heille – ja heidän aivoissaan oleville neuroneille, koska negatiivinen polku on lyhyt ja vaatii vähän energiankäyttöä. Sanonta ”negatiiviset ihmiset ovat laiskoja” ei ole 100% osuva, myös positiiviset voivat olla laiskoja. 😉

Uuden tavan luominen vaatii energiaa, koska neuronin täytyy kulkea pidempi polku verrattuna jo olemassa oleviin polkuihin. Ainut keino lyhentää ”synapsipolkua” on toistaa tekoa siitä huolimatta, että se voi olla raskasta henkisesti. Ajan myötä siitä tulee tapa.

samuel glassar-6

Tapojen luominen tietoisesti on askel lähemmäs hallitumpaa elämää. Onnistuessamme luomaan yhden uuden tavan, opimme miten luoda lisää hyviä tapoja. Kuvittele miten paljon elämä muuttuu, jos korvaamme 10 huonointa tapaamme hyödyllisillä tavoilla. Se onnistuu esimerkiksi näin:

1. Valitse yksi tapa, mistä olisi hyötyä elämässäsi tällä hetkellä. Tapa voi olla yksinkertainen. Esimerkiksi ison lasillisen sitruunavettä juominen ensimmäiseksi aamulla, venyttely ennen nukkumaan menoa tai positiivisen muiston ajattelu ennen sängystä nousua.
2. Toteuta valitsemasi tapa vähintään 67 päivän ajan, mieluiten yli 100 päivää. Älä anna minkään estää sinua tekemästä tulevaa tapaasi.
3. Kun olet päässyt pisteeseen, että tekemisestä on muodostunut tapa, ettet enää edes ajattele tekemistäsi vaan teet sen automaattisesti, voit valita uuden tavan elämääsi.

Noin vuoden päästä, voit hallita mahdollisesti jopa yli viittä eri tapaa. Viisi uutta positiivista tapaa vaikuttaa jo aika paljon elämänlaatuun, mutta sen ensimmäisen tavan luominen vaikuttaa kaikista eniten. Se muuttaa minäkuvaamme vastuullisemmaksi. Lähemmäs asennetta: minä hallitsen tekojani – minä luon maailmani. Poispäin ”uhriasenteessa” jolle kaikki on ”kohtaloa” mihin ei voi vaikuttaa.

Tsemppiä ja rakkautta päivääsi!  🙂
/Samuel