Pitkän iän salaisuudet?

SARI_asiantuntija-artikkeli

New York Times Best Seller –listan kirjailija, National Geographic -tiedelehden toimittaja ja tunnettu luennoitsija Dan Buettner on tutkimusryhmineen tutkinut eri puolilla maapalloa eläviä yhteisöjä, joissa keskimääräistä suurempi osa ihmisistä elää yli satavuotiaiksi. Tässä tutkimuksista kertyneet vinkit hyvään ja terveeseen elämään. (linkki tutkimuksen kotisivuille)

Kotipaikka

Tukeeko ympärilläsi oleva yhteiskunta kansalaisten hyvinvointia? Enemmän kuin tulot, koulutustaso tai uskonto, paikka, jossa elät vaikuttaa onnellisuuteesi. 146 maassa tehty tutkimus osoitti, että myönteisimmin vaikuttivat taloudellinen vapaus, alhainen työttömyysaste, suvaitsevaisuus ja poliittisen päätöksenteon laatu. Esimerkiksi San Luis Obispon kaupunki Californiassa kasvatti puistojen määrää ja kehitti elävää kaupunkikulttuuria, ulkoilmaravintoloita, yleisöpuutarhoja ja kävelykeskustaa, josta tuloksena oli, että heidän kaupunkilaisensa kuuluvat maan parhaiten hyvinvoiviin.

Pyri kohti hiljaista asuinympäristöä. Ihminen tottuu rumaan katukuvaan ja jäätävään ilmastoon, mutta ei meluun. Kuuloaistilla on voimakas yhteys aivojemme kemialliseen säätelyyn ja jatkuvat jettien ylilennot, ruuhkaisat ja meluisat kadut tai äänekäs musiikki ja melu naapurustosta nakertavat hyvinvointiasi. Turvallisuuden tunne on hyvinvoinnillemme luonnollisesti tärkeä, joten asuinalueesi pitäisi olla sellainen, että voit tuntea olosi turvalliseksi.

Työpaikka

Koska iso osa meistä viettää suurimman osan valveillaoloajastaan työpaikalla, emme halua voida huonosti tätä aikaa. Keinoja voida hyvin työssä on löytää työpaikka, jossa on hyvä työilmapiiri ja työ, joka haastaa sinua sopivasti – ei liikaa, ettei muodostu jatkuvaa stressiä, eikä liian vähän, jolloin motivaatio katoaa. Hyvässä työssä tulet käyttäneeksi luonnollisia taipumuksiasi ja saat siitä palautetta.

Vältä pitkää päivittäistä työmatkaa. Ihmiset, jotka käyttävät yhdensuuntaiseen työmatkaansa yli tunnin päivittäin tarvitsevat 40 prosenttia suuremman tulotason ollakseen yhtä tyytyväisiä kuin ihmiset, jotka pystyvät kävelemään töihinsä.

Pidä lomat. Tuore Tanskalainen tutkimus osoittaa, että keskimäärin onnellisuutta tukevaa on pystyä pitämään noin 6 viikkoa lomaa vuodessa.

Ystävät ja perhe

Ympäröi itsesi luotettavilla ja huumorintajuisilla ystävillä sekä ”omalla heimolla”, se vähentää stressiä. Otamme vaikutteita erityisesti lähimmiltä ihmisiltämme ja monesti sanotaankin, että olemme viiden lähimmän ihmisemme summa. Arvostavatko ystäväsi terveellisiä ja hyviä elintapoja, ovatko he elämäniloisia? Vastausta voit peilata omaan olotilaasi, koska seura todella tekee kaltaisekseen. Ystävät ovat valintakysymys, etsi kaltaisiasi, joiden kanssa voitte iloita elämästä yhdessä ja tukea toisianne alamäissä.

Luonnollisesti oikea valinta puolison suhteen on yksi onnellisuuteemme eniten vaikuttavista tekijöistä. Katso pintaa syvemmälle ja valitse joku samankaltainen, ota avioliitto kehittymis- ja oppimisnäkökulmasta, ole nöyrä vanhemmuuden suhteen, huomioi puolisoasi ja panosta häneen. Kun toinen on onnellinen, se lisää omaa onnellisuuttasi. Satavuotiaat laittavat perheensä etusijalle.

Hand in hand

Talous

Onnellisuuden rahallinen salaisuus on, että tililläsi on rahaa mutta et ole keskittynyt haluamaan elämässä nimenomaan rahaa. Ympäri maailmaa löytyy esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat onnellisia ilmankin rahaa, mutta keskimäärin suurimman osan kohdalla onnellisuutta lisää se, ettei rahallisesta toimeentulosta tarvitse kantaa huolta eli perusmenoihin on rahaa. Laita vaikka pienikin summa jatkuvasti sukanvarteen ja vältä luotolla elämistä.

Koti

Luo puitteet, jossa sinä ja perheesi viihdytte, älä kopioi muotisisustusvinkkejä, jos ne eivät tunnu sinusta hyviltä. Jos soitat, laulat, luet, pelaat tai harrastat jotain kotona, pyhitä sille puuhanurkkaus. Puutarhanhoito on terapeuttista, kasvata vaikka sisäyrttejä, jos sinulla ei ole mahdollisuutta puutarhapalstalle. Makuuhuoneen tulisi palvella unta, poista sieltä kaikki sitä häiritsevät tekijät, kuten tv, tietokone ja kirkasvaloiset laitteet. Jos pystyt heräämään ainakin osan aamuista ilman herätyskelloa, se lisää hyvinvointiasi.

Mature couple working in the garden

Liikunta

Satavuotiaille on tyypillistä luonnollinen liikunta, kuten päivittäinen liikkuminen paikasta toiseen kävellen, puutarhanhoito tai tanssi, jossa ei tarvitse ajatella suorittavansa liikuntaa, vaan se tapahtuu itsestään.

Ravinto

Ihmiset elävät pitkään ja terveenä niin kasvis- kuin lihapainotteisella ruokavaliolla. Oleellista on monipuolinen yhdisteleminen. Alueellisia vanhoja ruokaperinteitä kannattaa arvostaa, koska niissä on opittu yhdistämään ruoka-aineita oikein niin, että niistä saadaan sopivasti kaikkea ihmisen tarvitsemaa. Pääosin voidaan sanoa, että suurin osa lautasesta tulisi täyttää kasviksilla, tuoreella ja mahdollisimman alkuperäisellä ravinnolla. Vältä sokeria ja eineksiä.  Älä ota syömisestä liian suurta stressiä, kuuntele kehoasi ja vaistojasi syömisen suhteen. Nauti syömisestä ja nauti elämästä, elämänilo on tärkeää. (Ks. Ylen tiededokumentti, Paras ruokavalio 1/2 , katsottavissa 18.4. asti ja Paras ruokavalio 2/2, katsottavissa 25.4. asti ja Buettnerin ruokavinkki)

Itse

Ota hieman aikaa pohtia ja kirkastaa arvosi, vahvuutesi, lahjasi ja intohimosi elämässä. Elämäniloiset vanhukset tietävät vastauksen kysymykseen, ”Miksi sinä heräät aamulla tekemään niitä asioita, mitä teet?” Kehitä oman toimintasi tietoisuustaitoja ja samalla ihmissuhdetaitojasi, niin ulkoiset olosuhteesi alkavat seurata perässä oikeaan suuntaan johdattaen onnelliseen elämään. Luottamus ja usko elämään tai johonkin korkeampaan voimaan ovat pitkäikäisten elämässä kantavia voimia.

Grandfather and grandson

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: