Vakaalla maalla: 3 käytäntöä tasapainoisempaan loppuvuoteen

Ihminen on syntyjään, ehdollistamatta ja ilman suurempaa kosketusta nykyiseen maailmanmenoon hyvin tasapainoinen olento. Niin hormonitoiminnalta, välittäjäaineilta kuin kokonaisvaltaisesti henkisiltä ja fyysisiltä ominaisuuksilta.

Meistä moni on kuitenkin tavalla tai toisella epätasapainossa. Erilaisten hyvinvointituotteiden ja -palvelujen sekä mitä erilaisempien hoitomuotojen kasvava joukko sekä tukossa olevat julkisen terveydenhuollon palvelut ovat tästä osoitus. Joillakin on aina pohjaton nälkä ja siten ehkä ongelmia leptiini-hormonin kanssa. Toinen on alituiseen alakuloinen, syynä ehkä serotoniinivaje aivoissa. On uniongelmia, lukemattomia selittämättömiä pikkuvaivoja, aivosumua, vatsan väänteitä ja vaikka mitä.

En mene sen tarkemmin välittäjäaineisiin tai hormoneihin, mutta esitän sen sijaan kolme käytännöllistä näkökulmaa tasapainon takaisinsaamiseksi. Nämä näkökulmat ovat tasoittaneet omaa arkeani merkittävästi, vaikka ovatkin saattaneet tuntua jopa hulluilta tässä maailmanajassa. Ja toisaalta niin yksinkertaisilta, jopa liian.

vama1114
1) Mediapaasto

Meitä pommitetaan – tai sallimme itseämme pommitettavan – alituiseen valtavalla määrällä uutisia ja mainoksia. Moni nuori on kytkeytynyt reaaliajassa elävään sosiaalisen median ärsykevirtaan. Hyperkytkeytyneisyys muuttaa jopa aivorakenteita. Televisio on olohuoneemme isäntä, älypuhelin herramme tien päällä.

Käytännön vinkki, ehkä monille liian radikaali, omasta elämästä: En ole omistanut televisiota viiteen vuoteen, enkä laitetta kaipaakaan. Sen tuijotus iltaisin vain piristää, kun taas hyvään kirjaan uppoutuminen saa aivot käymään maltillisemmilla taajuuksilla. Sellaisilla, jotka saattelevat lopuksi erinomaiseen uneen.

2) Lepo

Moni suomalainen kärsii uniongelmista, yhtenä isona syynä varmastikin mainittu television tai vaikkapa tabletin sinihehkuisen valon tuijottaminen iltaisin. Unenpuute, vaikka ei tuntuisikaan niin pahalta, laittaa aivo- ja hormonitoimintamme tehokkaasti sekaisin. Siniset valot, mieltä kiihottava ohjelmatarjonta, piristeet kahvia ja alkoholia myöten, elämän yleinen epäkuri ja -järjestys, siinäpä mahdollisia syitä univajeeseen.

Käytännön vinkki: Olen todella herkkä unensaannin suhteen ja kokeillut siten lähes kaiken tällä saralla. Paras vinkkini kautta aikain: Mene nukkumaan ja herää aina samoihin aikoihin. Sisäinen kellosi virittyy kuntoon. Koskee myös viikonloppuja. Ja jätä ne piristeet keskipäivään.

3) Paleo

Paleo- eli kivikautinen elämäntyyli ei tarkoita, että meidän pitäisi muuttaa luolaan. Minulla ei ole mitään nykyteknologiaa vastaan – on vain huimaa, mitä kaikkea sillä voikaan tehdä! Teknologiasta ja nykymaailman koukuista vain tulee renkien sijaan liian helposti isäntiä. Paleo tarkoittaa pyrkimystä palata lähemmäs oman kehon kuuntelua ja sellaisia toimintatapoja, joihin mielemme ja ruumiimme ovat aikojen saatossa kehittyneet. Ne eivät ole kehittyneet ahmimaan elintarvikelaboratoriossa viriteltyjä ruoankaltaisia aineita, löhöämään sinistä valoa hohtavan laatikon edessä katsoen muiden käsikirjoitettuja elämiä tai istumaan konttorituolissa kahdeksaa tuntia päivässä.

Käytännön vinkki: Mieti seuraavalla kerralla älypuhelintasi tai tietokonettasi näppäillessä, onko siitä tullut herrasi – annatko sen määrittää arkesi sisältöjä, valintojasi ja tekemisiäsi. Vai toimiiko se elämässäsi vain käytännöllisenä työkaluna, jollaiseksi se alun perin kehitettiin?

Ekstravinkki paljon istuville: Istuminen heikentää terveyttämme, tiedämme sen nykyään varsin hyvin. Mutta ei pelkkä seisominenkaan ole paljon terveellisempi juttu. Liike on pelastajamme; asentojen vaihtaminen ja välillä seisomaan nouseminen, kyykyt, hypyt, venyttelyt ja taivuttelut. Lataa tietokoneellesi ajastin, joka muistuttaa liikkumaan vaikkapa neljä minuuttia jokaista istuttua 20 minuuttia kohden. Ja käytä tuota ajastinta.

Näillä käytännön vinkeillä voit pohjustaa itsellesi ja läheisillesi aidosti rauhallisen ja tasapainoisen joulun. Olen bloggaajana, tietotyöläisenä ja opiskelijana tuhottoman paljon kiinni tietokoneessa. Puhelimessa oleva kalenteri, niin hyödyllinen kuin pääsääntöisesti onkin, ottaa sekin joskus isännän aseman.

Loppuvuoteen suunnittelin itselleni pienen tasapainottavan irtautumisen: Toista viikkoa irti tietokoneesta, puhelimesta ja kalenterista. Paljon nukkumista, kävelyä, kokkailua, hyviä kirjoja ja sen sellaista. Luulen jo, että tämä tekee minulle paljon hyvää. Luulen, että sitä se tekisi sinullekin.