Kesäsmoothie 2/20: Chiasmoothie

Lähde: Fitsugar.com

 

Ainekset:

  • 1 tl marjajauhetta esim. Acai tai 150 g tuoreita marjoja
  • 1,1 dl granaattiomenan mehua
  • 1,1 dl vettä
  • ½ ruokalusikallista chian siemeniä*

Sekoita ainekset tehosekoittimella ja odota 5 minuuttia että chian siemenet pehmenevät. Ripottele päälle ylimääräisiä chian siemeniä.

* Chia, mayojen kielellä ”voimaa” tarkoittava mintun sukuinen kasvi, on todellinen energiapommi! Sen on jo tuhansia vuosi tiedetty tuovan pitkäkestoista energiaa nauttijalleen; Chia on erittäin proteiinirikasta, ja siinä on enemmän terveydelle hyödyllisiä Omega 3 -rasvahappoja kuin missään muussa ruuassa, jopa 21% siemenen kokonaispainosta. Chian sisältämä kuitu on hyvin pehmeää ja vatsaa hellivää. Chia-siemenestä saa myös reilusti mm. kalsiumia ja magnesiumia.

Chia sitoo itseensä 9-kertaisen määrän nestettä, ja siitä muodostuva geeli on erittäin suolistoystävällistä ruokaa. Chia-geeliä voi käyttää osana smoothieta, siitä voi tehdä tuorepuuroja kookosmaidossa turvotettuna, tai sillä voi korvata osan jauhoista leivonnassa. Chia sopii myös sellaisenaan nautittavaksi ja se on herkullista idätettynä esim. salaatissa.

Alkuperäisen reseptin lähde: Fitsugar.com

Kesäsmoothie-sarjan muut reseptit löydät täältä.