Ihmisen perustarve ravinnosta – Lasten ja aikuisten hyvinvointi

Kysymys: Mistä solut koostuvat, mikä on niiden perustarve ja miten ruoka vaikuttaa olemiseemme. Solutason ravintoa, yksinkertaistettuna pääpiirteet.

Tämä kirjoitus on löyhästi jatkoa artikkelille Lasten hyvinvointi


Aminohapot

Aminohapot, elämän perusehto. Kaikki elimistön toiminnot ja myös muiden ravinteiden käyttö ovat aminohapoista riippuvaisia. Lyhykäisyydessään ne mahdollistavat elämän. Aminohapoista muodostuu uutta kudosta ja rakenetta, tukevat vastustuskykyä, sekä muokkaavat soluja ja perimäämme.

Aminohapoista koostuvat mm.

– Veri

– Lihakset ja sidekudokset

– Luusto

– Sisäelimet

– Kaikki solut

– Iho, kynnet ja hiukset

– Älylliset toiminnot, aivojen ja muiden hermokudoksen suojapinta

– Kaikki hormonit; Serotoniini, insuliini, dopamiini, tyroksiini yms.

– Kaikki entsyymit ja suoja-aineet, sekä solutoiminta

Kohtuullisen tärkeää ainetta siis. Elimistössä oleva proteiini on muodostunut ravinnosta saatavista aminohapoista. Proteiinit = Elimistömme rakennusmiehet ja palikat.

Parhaita lähteitä eläinkunnasta: Kaikki riistaliha, kalat, äyriäiset, sekä merenelävät (kylmän veden kalaissa ollen enemmän omega-3rasvoja), kananmunat, lammas, poro, nauta, sisäelimet, veri, mäti, kana, maitotuotteet kuten ternimaito, raakamaito, voi, jugurtit, juustot yms. Laatu tietenkin ratkaisee myös tässä tapauksessa. Pääpiirteittäin eläinkunnan tuotteet ovat kokonaisempia aminohappojen lähteitä verrattuna kasvikunnan tuotteisiin.

Kasvikunnasta: Leväkasvit, sienet, pähkinät, siemenet, kaikki palkokasvit, kookos, kaakao, juurekset, marjat, lehtivihreä on erityisen hyvä aminohappojen lähde, joka muistuttaa rakenteeltaan ihmisen verta. Nokkonen, pinaatti, spirulina, chorella, villivihannekset takamaastossa ollessa vain muutamia vaihtoehtoja lehtivihreälle. Kaikki kasvit sisältävät jonkin verran aminohappoja, mutteivat kokonaisia versioita, eli syö monipuolisesti, yhdistellen eri ravinteita.

Rasvahapot.

Näillä on myös erityisen tärkeä osa ravinnossamme. Rasvan laatu vaikuttaa olennaisesti siihen, kuinka solut päästävät ravintoaineita sisäänsä ja kuona-aineita solusta ulos. Rasvat vaikuttavat myös hormonien muodostumiseen, vastustuskyvyn muodostumiseen, sekä moniin muihin elintärkeisiin toimintoihin. Mikäli solun rasvatasot eivät ole kunnossa, alkavat solut kärsiä aineenvaihduntahäiriöistä, sekä hormonit tuotannosta, tästä seurauksena väsymys, ärtyneisyys, uneliaisuus, sekä pahimmillaan sairauksien ilmenemistä.

Parhaita lähteitä: Kurkkaa ylläoleva aminohappojen lähteiden lista. Hyvälaatuista rasvaa on lähes kaikissa kokonaisissa luonnollisessa muodossaan olevissa ruuissa.

Suoja-aineet

Ihminen tarvitsee ravinnosta pääpiirteittäin kolmea asiaa; energian tuottaminen, elimistön uudistaminen ja vastustuskyvyn luonti ja ylläpito. Kun vastustuskyky heikkenee, ihminen altistuu tartunnoille, sekä erilaisille sairauksille. Terve vastustuskyky, terve ihminen. Terve keho, terve sielu. Suoja-aineet antavat soluillemme mahdollisuuden toimia niille kuuluvalla tavalla.

Parhaita lähteitä: Kotimaiset marjat, erityisesti villinä kasvaneet, kuten mustikka, puolukka, karpalo, hilla, mausteet kuten, kaneli (myös verensokerin säätelyyn), kurkuma, inkivääri, chili, lehtivihreä mausteet kuten, persilja, tinjami, basilika, oregano, villivihannekset kuten nokkonen, voikukka, maitohorsma, kuusenlehdet, lääkinnälliset sienet, joilla on immuunijärjestelmään erittäin voimakas vaikutus, tunnetuimpina pakuri, lakkakääpä, pökkelökääpä, taulakääpä, sekä unohtamatta kotimaisia syöntisieniämme.

Ristikukkaiset kasvit sisältävät kasviestrogeenejä, jotka ovat loistava lisä tervettä vastustuskykyä ajatellen, hormonaalisia toimintoja kohottaen, kuonaa elimistöstä poistaen, sekä syöpäsoluja pitäen aisoissa, kurkkaa kaalikasvit, kuten valko/puna/lehti/parsa/ruusu/kukka/kyssäkaali, lanttu, nauris, retiisi, nauriin naatit, siankärsämö, lakritsinjuuri, omenat, inkivääri, ginsengjuuri.

Kuinka ravinto vaikuttaa lasten ja aikuisten mielialaan?

Pitkä pohjustus, hienoa että vielä pysyit mukana. Tarkkaavaisuus on meillä jokaisella koetuksella tässä kiihtyvässä informaatio ajassa. Tietyillä lisäyksillä voimme minimoida häiriötekijöitä, jopa diagnosoituja oireita vähentää mitä lapset ja vähän isommatkin kokevat. Antamalla aivoille mahdollisuuden toimia riittävillä välittäjäaineilla (tärkein lähde on aminohapot) ja hormonitoiminnoilla, kaikki hyötyvät kehittyneistä keskittymiskyvystä ja kognitiivisista (tiedon vastaanottaminen, tallentaminen, käsitteleminen ja käyttö) kyvyistä.

Aamun mieliala

On suuri ero sillä miten aamun ja aamiaisen aloittaa. Kyse ei ole kaloreista, kyse on verensokerin ja hormonien tasapainottamisesta/epätasapainottamisesta. Riippumatta siitä minkä ”tiimin verkkarit” (ravintosuuntauksen) olet valinnut, tiedosta voi olla sinulle apua.

Vinkki 1

Anna aamiaisella proteiinia riittävästi. Jättämällä aamiaisen väliin tai pistämällä lautaselle sokeroituja muroja, jotka nostavat mm. insuliinin tuotantoa ja jättäen lapsen/aikuisen sumuiseksi päässä ja antaen huomattavasti vähemmän energiaa päivän toimintoihin. Proteiinirikas aamiainen nostaa dopamiinitasoja, joka on yhteydessä mielihyvän kokemuksiin, tunteiden säätelyyn, sekä piristävään ja energiaan tuovaan oloon kehoomme.

Yksinkertaisimpia keinoja lisätä lasten/aikuisten hyvinvointia on vaikuttaa aivojen toimintaa koko päiväksi. Hyvälaatuisia aminohappoja lautaselle.

Vinkki 2

Ehdotus, ei ehdottomuus, vaihda viljat vihreisiin ja prosessoitu ruoka oikeaan luonnolliseen ravintoon. Viljan, varsinkin valkaistun vehnän sisältämä gluteiini on ehdotettu monien oireiden syntipukiksi. Vaikkei se toisikaan oireita, niin harkitse tätä. Haasteellisesti sulava gluteiini viljoista aiheuttaa tulehdusmaisen ärsykkeen, joka menee suoraan aivoihin. Tämä tekee aivosolujen kommunikoinnin hyvin haasteelliseksi. Tuloksena ”aivosumu” ja vaikeuksia oppimisessa. Prosessoidun ruuan lisätyt aineet voivat olla osittain laukaisemassa ylivilkkautta, vaikkei lapsella/aikuisella olisikaan ennen ollut kyseisiä oireita.

Vinkki 3

Lisää näitä aivoravinteita, jotka mahdollistavat oppimisen, tiedon käsittelyn, ymmärtämisen, sekä kehon kokonaisvaltaisen vahvistumisen:

Omega 3 rasvahapot ovat välttämättämiä aivojen hyvinvoinnissa

D-vitamiini on mukana sadoissa kehon toiminnoissa. Välttämätön hyvinvoiville aivoille ja soluille.

Lisää Magnesiumia, sinkkiä ja jodia joista tuotetusta ruuasta on usein puutetta.

Kokeile ja testaa ennakkoluulottomasti, esim. 30 päivän ajan ja totea mitkä jutut toimivat. Kävi miten kävi, niin onnea meille kaikille valitsemallamme polulla. Tuetaan ja kasvetaan, voi hyvin ystävä. Seuraava teksti jatkaa tästä siirtyen ravinnosta ihmisiin.

Sitä odotellessa, käy hyppimässä pihalla niin korkealle kuin pystyt!

Kuvat: Ulla-Maija Takkunen

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa: