Uusi päivä: 4 askelta terveyteen, tasapainoon ja vastuunottamiseen

Kyllä, sinä, joka luet tätä, olet elänyt hyvin epäluonnollisessa ympäristössä koko elämäsi. Ruoka on muuttunut äärijalostetuksi, ravintoköyhäksi, pitkiä tuoteselostuksia ja mainoslauseita sisältäväksi fyysisen ja etenkin henkisen nälän ja hetkellisten mielihalujen tyydyttäjäksi. Emme ole juuri koskaan ravittuja, koska emme saa nykyruoasta tarvittavia vitamiineja, mineraaleja, entsyymejä, antioksidantteja, rasvahappoja jne. Emmekä saa siitä elintärkeää elävää vettä, jota solumme huutavat. Emmekä ”pranaa”; vitaalisuutta, elinvoimaa, elämän energiaa eli vahvuutta, joka pystyy poistamaan ne ympäristöhaitat, joihin emme voi vaikuttaa. Epäluonnollisen elämäntapamme myötä kehoomme kertyy lukuisia lisäaineita, torjunta-aineita, antibioottijäämiä ja muuta moskaa. Kärsimme mineraalivajeista, heikosta aineenvaihdunnasta, stressistä ja miljoonat suomalaiset kärsivät vaivoista, jotka voisivat estää, jos ottaisivat edes hieman vastuuta itsestään ja elintavoistaan.

Voi kuulostaa rajulta, mutta en voi sulkea silmiäni kuullessani pienille vauvoille tarjottavan cokista. Tai sitä, kun tänään kävellessäni kotiin pieni poika veteli pakkasessa kotiin (?) kävellessään evääksi ilmeisesti nälkäänsä pussillisen sipsejä.

Ei. Isot ihmiset eivät minua niinkään sureta vaan ne pienet. Ne pienet, jotka oireilevat jo lähes syntymänsä jälkeen. Ne pienet, joiden pitäisi saada parhaat mahdolliset rakennusaineet, jotta maailmamme voisi rakentua heidän avullaan paremmaksi. Jos vauvan äiti ei ole sattunut olemaan superfood- ja luomuintoilija, on hyvin todennäköistä, että monia ravinnevajeita esiintyy jo vauvalla. Eikä oireilta välttämättä välty, vaikka äiti olisikin mielestään syönyt ja elänyt mielestään oikein. Kehoomme vaikuttaa niin moni asia – ja mieleemme vielä useampi: Se, minkälaisessa ympäristössä asumme (hengitämmekö raitista ilmaa vai kaupunkisaasteita), se, miten hengitämme (pinnallisesti vai enemmän tiedostetusti), liikummeko (liikaa/sopivasti/liian vähän), juommeko tarpeeksi vettä (liikaa vai liian vähän, hanavettä, suodatettua vai lähteeltä haettua), minkälaista ruokaa syömme (raakaa, luomua, kypsennettyä, kasvisruokaa, eläinruokaa, proteiinia, hiilihydraatteja jne) ja syömmekö lisäravinteita (liian vähän/liikaa, laatutekijät). Erittäin olennainen huomio on myös se, minkälainen kehomme on. Toisen keholle toiset aineet ovat myrkkyä ja toiselle lääkettä. Enkä jätä huomiotta myöskään psyykkisiä ja henkisiä tekijöitä, joidenka merkitys on todella suuri.

Koska erilaisia näkemyksiä niin ravinnon kuin hyvän elämän suhteen on todella paljon ja pää menee vähemmästäkin sekaisin (ja vielä kun oman kehon kuuntelun tulisi mielestäni olla se ensisijainen juttu), olen koonnut tähän artikkeliin muutaman seikan, jotka mielestäni ovat tärkeitä kaikille ja etenkin sinulle, joka mietit raskautta ja sinulle, joka jo olet raskaana. Myös pienet lapset ja heidän äitinsä ovat avainasemassa. Ja kaikki muutkin ihmiset. Ikinä ei ole liian myöhäistä tehdä elämäntaparemonttia tai kyseenalaistaa nykyistä mielestään ”ihan terveellistä” elämäntapaa. Elämme jatkuvassa kehityksen virrassa, enkä minäkään tiedä kaikkea. Se, mitä kuitenkin olen muutaman vuoden matkallani oppinut, haluaa kovasti tulla jaetuksi.

Seuraavassa siis muutama seikka, jotka aktivoivat kehon luonnollista terveydentilaa ja vinkkejä, joilla voit lähteä liikkeelle

1. Mittauta kehosi jollain tapaa. Nykyään on olemassa lukuisia mittausmenetelmiä, jotka antavat laajempaa näkemystä terveydestämme kuin terveyskeskuksessa otettava perusverenkuva. Itse olen saanut syvällisempää näkemystä kehoni tilasta mm. seuraavien menetelmien avulla; Tietoa vereni laadusta elävän ja kuivan veren analyysin avulla, tietoa hormonitasapainostani kehon rasvakertymiä analysoivan biosignaturen avulla, tietoa hivenainetasoistani ja raskasmetalleista hivenainetestin avulla, tietoa elimistössäni majailevista loisista ja bakteereista bioresonanssin avulla, tietoa verisuonteni elastisuudesta sekä yleiskuvaa antioksidanteista eräillä laitteilla mitattuna ja viimeisimpänä testiin ovat menneet rasvahapot, jotka ovat lähes kaikilla ovat epätasapainossa.

Sinun ei tarvitse kuitenkaan lähteä suorittamaan näitä kaikkia mittauksia (niinkuin mitään muutakaan elämää) ja laittaa kaikkia rahojasi palamaan, vaikka ei näillä vararikkoon joudukaan. Riittää, että teet ensin itse tehtävän ilmaisen suolatestin (ohje tekstin alla) ja laitat vähintäänkin hautumaan ajatuksen jostain toisesta testistä. Uudesta kirjastani löydät muita testejä, joita voimme tehdä kotikonstein. Näitä ovat muun muassa magnesium-, jodi-, sinkki-, ruoansulatuksen vatsahappojen toimivuus sekä pH-testi. Samalla, kun testaamme itseämme, voimme tankata aineita kehoomme ja päästä askeleen eteenpäin kohti terveyttä ja tasapainoa. Ja kyllä, tilamme muuttuu jatkuvasti, joten testejä olisi hyvä tehdä jatkuvasti.

Näiden erilaisten mittausten ja asiantuntijoiden jututtamisen myötä olen saanut tietää, että suurimmalla osasta ihmisistä on stressin ja puutteellisen ruokavalion kautta lukuisia mineraalivajeita, liikaa happamuutta kehossa, heikko aineenvaihdunta ja heikko immuunpuolustus. Nämä tekijät yksittäin tai yhteisvaikutuksessa aiheuttavat monia fyysisiä ja henkisiä vaivoja. Saatamme olla näennäisesti oireettomia mutta tosiasia on, että saatamme juuri ja juuri olla hengissä. Mistä sen sitten tietää, toimiiko kehomme? Yksi merkki kehon toimivuudesta on ainakin se, kun energiaa alkaa vapautua epäoleellisista asioista tärkeisiin asioihin. Asioihin, jotka tekevät aidosti hyvää niin itsellesi kuin suuremmalle kokonaisuudelle. Ja kaikki turha murehtiminen ja hössötys jää elämästä pois. (Mutta vaikka olisikin näin, voi silti olla niitä mineraalivajeita…).

2. Lähde tankkaamaan mineraaleja aidosta ruoasta, lisää laadukasta suolaa ja vettä.


Kuva: Maria Tuominen

Tarvitsemme aidosta ruoasta saatavaa kokonaisuutta eli ruokaa, jossa on jäljellä mahdollisimman paljon luomuviljellystä maaperästä saatuja mineraaleja, elävää vettä ja elämän energiaa. Laadukkaan suolan lisääminen (ja viimeistään nyt pöytäsuolan heivaaminen) on suuri terveysteko, koska alkuperäisessä suolassa on jopa yli 90 mineraalia kehollemme oikeassa suhteessa. Jalostetussa suolassa on lähinnä natriumia, joka turvottaa ja nostaa verenpainetta. Kun nautimme puhdistamatonta suolaa puhtaan veden seassa, se imeytyy kehoomme, lisää mineraaleja ja parantaa aineenvaihduntaamme. Tässä vaiheessa on tärkeä muistaa myös veden määrä ja laatu. Hyvin monella on krooninen nestevaje, eikä aitoa janontunnetta tule enää lainkaan. Se kertoo siitä, että elimistö on kuivunut. Suodatetun veden tai mielellään lähdeveden juominen antaa keholle hyvin imeytyvää nestettä, joka mahdollistaa ravinteiden kulkemisen ja energiantuotannon soluissamme. Lisää siis ainakin 1/4 tl puhdistamatonta suolaa 1 litraan vettä per päivä. Juo tarpeeksi, mielellään noin 2-3 litraa. Maistele suolaa. Kun se maistuu makealta, ollaan menossa hyvään suuntaan.

3. Lähde puhdistamaan kehoasi hellävaraisesti. Jos et ole koko elämääsi syönyt vain puhdasta luomuruokaa, on hyvin todennäköistä, että kehossasi on enemmän tai vähemmän kuona-aineita, jotka haittaavat aineenvaihduntaa, ravinteiden imeytymistä ja aiheuttavat epämääräistä tukkoisuutta. Happo-emäs tasapainoon perehtyminen on hyvä lähtökohta kehon puhdistamisen aloittamisesssa. Ei kuitenkaan kannata tehdä liian radikaalia puhdistamista liian nopeasti. Tämä etenkin, jos olet jo raskaana, jolloin kuona-aineet saattaa imeytyä sikiön verenkiertoon. Puhdistaminen on kuitenkin erittäin suotavaa, jos mietit raskautta. Haitallisten aineiden eliminointi kehosta olisi hyvä aloittaa jo kaksi vuotta ennen mahdollista raskautta. Näin lapsi saa parhaat mahdolliset edellytykset terveeseen kasvuun (toki moni muukin tekijä vaikuttaa). Hyviä puhdistavia ruokia ovat kaikki lehtivihreät ja viherjauheet- ja smoohiet, bentoniittisavi- ja suolavesi. Itse paastoan vuosittain itse puristetuilla mehuilla (paitsi raskaus- ja imetysaikana) ja puhdistusta kannattaakin tehdä aika ajoin kehoa kuunnellen. Siinäkin voi kuitenkin ”vetää överit” ja siksi tuo ravinteiden ja mineraalien tankkaus olisikin ensisijaisen tärkeää ennen / samalla kuin puhdistaa kehoa.

4. Ota kokonaisvaltainen ote elämiseen. Kehon puhdistamiseen liittyy usein myös psyykkisen ja henkisen puolen mukaantulo ja kokonaisvaltainen elämänmuutos. Terveyttäkin voi kuitenkin suorittaa ja niinkuin kaikesta, siitäkin voi stressata. Tärkeintä olisikin pysähtyä ja elää omannäköistä elämää juuri tässä hetkessä ja tehdä asioita, jotka juuri nyt tuntuvat itselle ajankohtaisilta. Me monet tarvitsemme paljon harjoitusta, jotta sisäinen viisautemme aktivoituu ja että hyvät toiminnot muuttuvat rutiineiksi ja automaatioiksi. Säännöllisen harjoittelun avulla ruokavalintamme muuttuvat helpoiksi, hengityksemme syvenee itsestään ja pääsemme lähemmäksi kehomme ja mielemme aitoja tarpeita. Tutustu siis viimeistään nyt johonkin rentoutus- tai hiljentymismenetelmään tai jatka edelleen niiden harjoittamista. Henkiset tarpeemme odottavat käyttöönottoa tässä ajassa ja niitä maailmamme kaipaa ja kovasti!

Suolatesti

Laita 1/2 tl puhdistamatonta merisuolaa 2 dl vettä ja tarkastele makua. Jos makumielikuva on makea, kehon suolatasot ovat 60-99%. Jos makumielikuva on neutraali, niin kehossa on 40-60% optimista. Jos seos maistuu suolaiselta, aineesta on vajetta eli alle 40% optimista. Kun aine on jälleen suolaista/pahaa, ollaan saavutettu 100% tasot. 

Huom! Jos et vielä ole vaihtanut tavallista pöytäsuolaa puhdistamattomaan meri- tai vuorisuolaa, tee se ensi kädessä! Eli esim. Celtic sea salt tai Himalajan ruususuola heti ostoslistalle! Lisää ripaus laadukasta suolaa nauttimasi veden joukkoon ja nauti sitä ainakin 1/4-1/2 tl päivässä.

Kiitos ja terveisiä kaikille äideille ja tuleville äideille. Onneksi voimme jakaa tätä tietoa juuri nyt!

Aiheeseen liittyviä tuotteita Hidasta elämää -puodissa:
  • Voimaa paranemiseen -kortit

    Arvostelu tuotteesta: 5.00 / 5
    21,90  (sis. alv)
    Lisää ostoskoriin
  • Ale!

    Voimaa paranemiseen -paketti

    49,00  32,90  (sis. alv)
    Lisää ostoskoriin