Puhdistava kevät: Askel 2 – Hyvä ruoka, puhtaampi keho

Koska viimeksi hiljennyit jääkaapin äärellä? Tee se seuraavalla kerralla. Jää kuuntelemaan päässäsi soivaa mielihalujen sinfoniaa: ”minä haluan tuota, tuota ja tuota”. Kädet tarttuvat kermapurkkiin, mikrossa paistuvaan einekseen tai et edes vaivaudu avaamaan jääkaappia, sillä kätesi lepää jo sipsipussissa.

Sinfoniaa säestää vaativa mielesi. Tähän sinfoniaan olet viaton, sillä aivojesi palkitsemisjärjestelmä toimii vielä kivikauden sääntöjen mukaisesti: hamuten mahdollisimman energiapitoista ruokaa, jotta selviäisit.

Hiljenny. Kuuntele. Pieni piipittävä ääni on kehosi, joka huutaa armoa. Sinun ei tarvitse imuroida koko jääkaappia itseesi, jotta selviäisit – ruokaa on siellä vielä huomennakin. Älä anna mielihyvähormoneja metsästävän mielesi huijata sinua. Uskaltaisitko jättää tämän sinfonian soimaan taustamusiikiksi, vaikka vain reiluksi viikoksi?

Kun annat kehollesi mahdollisuuden palautua huonosta, ravinneköyhästä ja prosessoidusta ravinnosta voit saada aikaan suuriakin muutoksia:

  • Vatsasi rauhoittuu.
  • Energisyytesi lisääntyy. Noin viiden päivän kuluttua huomaat olevasi energisempi.
  • Immuniteettisi vahvistuu. Puhdistautumiskuuri vahvistaa vastustuskykyäsi, etenkin jos nautit sen aikana runsaasti C-vitamiinia.
  • Ihosi kaunistuu ja muuttuu kuulakkaammaksi.
  • Hiustesi kunto paranee.
  • Hengityksesi raikastuu.
  • Nukut paremmin.
  • Tunne-elämäsi tasapainottuu. Puhdistautuminen luo mieleesi sopusoinnun ja tasapainon.
  • Painosi putoaa ja selluliitti vähenee. Pääset eroon kuona-aineista ja menetät rasvakudosta.
  • Voit saada pidemmän elämän. Vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja ja hyviä rasvoja sisältämä ravinto vahvistaa kaikkia elimiäsi.

Varaa puhdistautumiselle aikaa ainakin 10 päivää, mieluiten kaksi viikkoa – tai miksei loppuelämäsi. Tässä paastossa saat syödä itsesi kylläiseksi, sillä kehoa hellivien ruokien lista on pitkä.

Puhdistavat ainekset ostoskoriin:
* Kaikki kasvikset ovat kehon mieleen. Suosi mahdollisuuksiesi mukaan luomua, ja etenkin seuraavia aineksia: tummanvihreät ja ristikukkaiset vihannekset, retiisi, varsiselleri, karvaat salaatit, porkkana, punajuuri, sipulit, avokado, greippi, sitruuna, yrtit, marjat.
* Varaa kylmään vuohenjuustoja ja luomutofua. Jos et halua pärjätä pelkillä kasviksilla, lisää ruokavalioon kalaa, etenkin rasvaisia sellaisia (lohi, makrilli, sardiinit). Syö myös kananmunia.
* Lisää kuivakaappiin täysjyväriisiä, kvinoaa ja tattaria, sekä linssejä ja papuja. Nauti pähkinöitä, siemeniä, manteleita sekä esimerkiksi kuivattuja goji- ja inkamarjoja.
* Käytä kokkauksessa kookosmaitoa sekä kylmäpuristetuttuja öljyjä (kookos-, avokado-, pellava- ja oliiviöljy)
* Lisää ruokavalioon luomulaatuisia suomalaisia sekä eksoottisia superruokia, kuten vehnäorasjauhetta, spirulinaa, acaita, ja camu camu – sekä MSM-jauhetta.
* Juo itse tehtyjä smoothieita, kookosvettä, aloe veraa, vehnäorasmehuja, yrttiteetä ja vettä, vettä, vettä! Aloita aamu juomalla lämmintä vettä, johon puristat ¼ sitruunan (sitruuna stimuloi elimistön vastaanottamaan ruokaa).
* Helli vatsaasi probioooteilla
* Herkuttele raakasuklaalla ja luomuhunajalla

Unohda alkoholi, sokeri, kofeiini, nikotiini, vehnä, lisäaineet ja prosessoidut ruoat, punainen liha, maitotuotteet, hiilihapolliset juomat, ketsuppi, sinappi, valmiit maustekastikkeet.

Vinkkejä ruokapöydän ääreen
* Syö jopa 6 kertaa päivässä, pieniä annoksia kerrallaan
* Pyri valmistamaan ateriasi itse, jotta tiedät, mitä syöt. Tee runsaita salaatteja, wokkeja (riisinoodeleista), keittoja ja munakkaita.
* Suo itsellesi muutamana iltana minipaasto: lopeta syöminen kello 19 jälkeen. Muista nauttia seuraavana aamuna ravinnepitoinen aamiainen.
* Pureskele ruoka huolellisesti, sillä ruoan pilkkoutuminen ja ravintoaineiden imeytyminen alkaa jo syljen entsyymien vaikutuksesta. Älä hotki! Havaitset samalla kylläisyydentunteen helpommin. Nauti myös mehut ja smoothiet pureskellen.
* Vältä aterioiden aikana juomista, sillä juomat neutralisoivat vatsahappoja ja hidastavat ruoansulatusta. Juomilla myös huuhdotaan ruoka alas, pureskelun sijaan.

 

Reseptejä
Lempeä voimasmoothie

Hedelmäinen viherpirtelö
Intialainen porkkanasosekeitto
Linssikeitto juustokuminalla
Herkulliset siitakesienet

Lähteet
Ulrika Davidsson: Detox – Puhdista kehosi ja laihdu, Schilds (2010)

Lue myös
Puhdistava kevät: Askel 1
Puhdistava kevät: Askel 3 – Helli ihoasi
Puhdistava kevät: Askel 4 – Mielen paasto
Puhdistava kevät: Testissä hyvänolon paastot