Voiko vatsasi hyvin? 6 helppoa tapaa tukea vatsasi hyvinvointia

Teksti: Ravintovalmentaja Sami Sundvik

Lähes puolet suomalaisista kärsii erilaisista vatsan ja suoliston ongelmista. Moni on jo niin tottunut erilaisiin vatsaongelmiin, ettei edes muista miltä tuntuu, kun vatsa toimii normaalisti.

Kannattaa muistaa myös sanonta ”Ihon kunto on suora heijaste vatsan hyvinvoinnista”. Jos kärsit iho-ongelmista, niiden alkuperä on erittäin todennäköisesti vatsassa. Vatsan ja suoliston hyvinvointi on suorassa yhteydessä mm. vireystasoon, unen laatuun ja mielialaan – eli iho-ongelmat kertovat todennäköisesti myös siitä, että vatsan ja suoliston hyvinvointia parantamalla voisit muutenkin paremmin.

Vaikka vatsaongelmat tuntuvat joskus todella mystisiltä eikä ongelmien alkuperä tunnu selviävän vaikka sitä miten miettisi, ei vatsaongelmien hoitaminen yleensä ole valtavan monimutkaista. Muutamalla yksinkertaisella vinkillä vatsasi voi varmasti paremmin jo muutamassa päivässä.

1. Vältä eineksiä ja valmisruokaa, sokeria ja lisäaineita

Mitä puhtaampaa ja vähemmän prosessoitua ravintoa syöt, sitä enemmän elimistösi saa sen tarvitsemia ravinteita – ja vastaavasti vähemmän ylimääräisiä, kehoasi kuormittavia aineita. Sokeri tai lisäaineet eivät tue kenenkään vatsan hyvinvointia.

Myös ravintolisien kohdalla sama sääntö – mitä vähemmän käyttämäsi ravintolisät sisältävät lisäaineita, sitä paremmin ravinteet imeytyvät ja sitä paremmin vatsasi voi. Kysy terveyskaupastasi mahdollisimman vähän lisäaineita sisältäviä ravintolisiä.

2. Pureskele ruoka huolellisesti, juo riittävästi puhdasta vettä aterioiden välillä

Varaa riittävästi aikaa ruokailuun ja pureskele ruokasi huolellisesti. Älä juo liikaa nesteitä aterioiden aikana, juo vettä pääasiassa aterioiden välillä. Yksi lasillinen vettä aterian yhteydessä riittää varmasti ruokajuomaksi.

3. Syö riittävästi marjoja ja vihanneksia – saat niistä vatsan tarvitsemia kuituja

Monen suomalaisen vatsa voi huomattavasti paremmin, kun viljat jätetään kokonaan pois ruokavaliosta. Saat paljon vatsaystävällistä kuitua esimerkiksi kotimaisista marjoista ja vihanneksista – esimerkiksi pussillisesta mustaherukoita saat jo 12 grammaa kuitua, eli lähes puolet päivän tarpeesta (25–30 grammaa).

Pähkinät ja mantelit sekä avokadot ovat myös hyvä kuitujen lähde.

Suosittelen lisäämään ruokavalioosi myös akaasiakuitua – akaasiakuitu on täysin gluteeniton kuitu, joka ei sakene nesteeseen sekoitettaessa. Puhdas+ Akaasiakuitu on loistava apu esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivälle, ja loistava lisäkuidun lähde jokaiselle viljatonta ruokavaliota noudattavalle. Akaasiakuitu on helppo sekoittaa esimerkiksi smoothieen, tai lasilliseen vettä. Akaasiakuitua voi nauttia koska tahansa, aterian yhteydessä tai tyhjään vatsaan.

4. Käytä erilaisia probiootteja

Vatsan ja suoliston toiminnalle on olennaista hyvän bakteerikannan ylläpito.

Markkinoilla on tarjolla valtavasti erilaisia probiootteja. Boulardii-hiivaprobiootti on ainoa probiootti, joka kestää kuumaa ruokaa, ja antibiootteja. Boulardii on tutkitusti tehokas myös esimerkiksi turistiripulin hoidossa.

Puhdas+ Boulardii-hiivaprobiootti sopii jatkuvaan käyttöön koko perheelle – myös lemmikeille. Probiootteja kannattaa käyttää etenkin ulkomaan matkojen yhteydessä (aloita 2–3 vk ennen matkaa) ja jokaisen antibioottikuurin yhteydessä.

Puhdas+ Boulardii-hiivaprobiootin lisäksi kannattaa käyttää myös muita probioottikantoja. Kun olet valitsemassa probioottivalmistetta, varmista että se sisältää vähintään 10 miljardia maitohappobakteeria per kapseli.

Puhdas+ Vahva maitohappobakteeri sisältää yhdessä kapselissa 10 miljardia bakteeria, neljää maailman tutkituinta bakteerikantaa.

Toimiakseen kaikki probiootit tarvitsevat ravinnokseen prebiootteja – edellä mainittu akaasiakuitu toimii muista kuiduista poiketen myös tässä roolissa. Akaasiakuidun, vahvan maitohappobakteerin ja boulardiin käyttö yhdessä onkin erinomainen tapa tukea koko vatsan ja suoliston hyvinvointia.

5. Käytä erilaisia luontaisia hapatteita

Probioottivalmisteiden lisäksi vatsan hyvää bakteerikantaa tukevat myös seuraavat valmisteet:
– hapankaali ja muut vastaavat hapatteet
– kombutscha – vihreään teehen tehty probiootteja sisältävä juoma
– kimchi – aasialainen salaatti

Mitä monipuolisemmin käytät ruokavaliossasi erilaisia probiootteja ja luontaisia hapatteita, sitä paremmin vatsasi voi.

6. Syö enemmän tuoretta

Edellä suosittelin jo kotimaisten marjojen ja vihannesten syöntiä – niistä saa vatsaystävällisten kuitujen lisäksi myös ruoansulatusta tukevia entsyymejä varsinkin silloin, kun marjat ja vihannekset syödään kypsentämättömänä.

Suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan syö suositusten mukaista puolta kiloa vihanneksia ja marjoja päivässä – tällöin myös entsyymeistä voi olla pulaa. Jos elimistössäsi ei ole riittävästi ruoansulatusentsyymejä, ruoka ei voi sulaa normaalisti. Tyypillisimpiä oireita ovat ruokailun jälkeinen turvotus, ilmavaivat ja närästys.

Puhdas+ ruoansulatusentsyymi on nopea täsmäapu – noin 15 minuuttia ennen ateriaa nautittu ruoansulatusentsyymi helpottaa entsyymien puutteesta johtuvia vatsaoireita nopeasti ja tehokkaasti. Entsyymivalmiste on jatkuvassakin käytössä turvallinen.

Vatsan ja suoliston hyvinvointi on kaiken terveyden lähtökohta. Jos vatsasi ei voi hyvin näiden ohjeidenkaan avulla, kannattaa kääntyä osaavan ravintovalmentajan puoleen.

Puhdas+ tuotesarja on valmistettu kokonaan Suomessa. Tuotesarjan kaikki tuotteet on valmistettu täysin ilman väriaineita, pinnoiteaineita, keinotekoisia makeutusaineita, sidosaineita tai magnesiumstearaattia – markkinoiden puhtaimpana ravintolisäsarjana kaikki tuotteet sopivat hyvin myös herkkävatsaisille.

Erikoistarjous Hidasta elämää -sivuston lukijoille:

Koodilla HIDASTA25 saat Hyvinvoinnin Tavaratalosta nyt -25% Puhdas+ vatsatuotteista! Voimassa 15.10.2017 asti.

> Puhdas+ tuotteet täältä <