Klassikko uudistui – samettisen pehmeä viljaton vispipuuro

Rakkaalla klassikollamme on monta nimeä.  Kutsutpa sitä sitten vispi-, puolukka- tai marjapuuroksi ja jos tämä lapsuuden vaaleanpunainen puolukkaherkku kuuluu suosikkeihisi niin älä kulje onnesi ohi vaan laita tämä resepti talteen nyt!

Koska pakastimemme notkuu puolukoita, innostuin testaamaan perinteisen puolukkapuuron reseptiä chiasiemenistä. Lopputulos oli herkullinen ja makua ei juurikaan pysty erottamaan perinteisestä vispipuurosta. Tämä on todellinen superruoka, josta saat elimistöllesi paljon hyviä rakennusaineita. Puolukan terveellisyyttä tuskin tarvitsee juurikaan mainostaa, mutta lisää siitä voit halutessasi lukea täältä. Toisena pääraaka-aineena tässä puurossa perinteisen mannan korvaa ehkä maailman ravintorikkain siemen, chiasiemen.

Chia on ihmesiemen, jota Meksikon asteekit aikanaan käyttivät jopa rahavaluuttana. Se oli painoltaan kevyttä, mutta ravintoarvoltaan tuhtia ravintoa jota oli helppo kuljettaa mukana pitkiäkin matkoja ja olikin kovaa huutoa mm. viestin viejien keskuudessa. Chiasiemen sisältää runsaasti arvokkaita ravintoaineita, kuten hyviä omegarasvoja, kuitua, mangaania, kalsiumia, tryptofaania ja antioksidantteja. Tämän vuoksi se on erityisen suositeltava tuttavuus vegaaneille omega-3 -rasvojen, proteiinin sekä kalsiumin lähteenä. Koska chia sisältää myös paljon antioksidantteja, on sillä myönteisiä vaikutuksia ennenaikaisen ikääntymisen ja tulehduksellisten sairauksien ehkäisyssä. Sillä on myös verensokeria tasapainottava vaikutus. Eli se ehkäisee tehokkaasti napostelunhimoa ja on tämän vuoksi hyvä tuttavuus painoaan tarkkaileville.

Chiasta saa apua myös suoliston toimintaan. Se saa laiskemmankin suoliston toimimaan säännöllisesti, jos vain muistaa huolehtia riittävästä nesteen saannista sen nauttimisen jälkeen. Chian käytössä sääntö nro 1 on se, ettei sitä kannata nauttia sellaisenaan, vaan sen tulisi antaa reagoida aina nesteen kanssa. Näin siemenet eivät pääse kuivattamaan suolistoa nestettä imevän ominaisuutensa ansiosta. Anna chian reagoida nesteen kanssa vähintään 15 minuuttia, ennen kuin nautit sitä. Leivonnassa sitä voi toki käyttää sellaisenaan tehokkaana sidosaineena.

Minä käytin tässä reseptissä makeutusaineena steviaa. Käytän kokonaisesta steviakasvista uutettua steviauutetta (NutraMedix), jonka vaikutus on terapeuttinen ja maku todella paljon parempi kuin pelkkään makeutukseen tarkoitettu stevia. Makeutukseen tarkoitetuissa steviauutteissa on eristetty pelkät steviakasvin makeuttavat ainesosat ja niissä maku on mielestäni todella voimakas ja esanssinen. Jos sinulta ei NutraMedixin steviaa löydy, voit hyvin makeuttaa puuron myös esim. hunajalla, kookos- tai karppisokerilla tai vaikkapa tuoreilla taateleilla.

Samettinen vispipuuro chiasiemenistä

(1 annos)

2 rkl chiasimeniä

2 dl puolukoita

2,5 dl kasvmaitoa (esim. manteli-, soija- tai kauramaito)

1 rkl manteleita (mielellään yön yli liotettuna, mutta kuivanakin käy)

10 tippaa NutraMedicin steviauutetta. (Jos sinulla ei ole kyseistä tuotetta, voit makeuttaa puuron makusi mukaan, esim hunajalla, banaanilla, agavesiirapilla, taateleilla, kookos- tai karppisokerilla tms).

  • Laita kaikki ainekset tehokkaaseen blenderiin ja soseuta tasaiseksi, kuohkeaksi puuroksi.
  • Anna puuron paksuuntua vähintään 15 minuuttia ja nauti.

Vinkki! Voit hyvin tehdä puuron jääkaappiin valmiiksi jo illalla ja sinulla on aamulla mitä parhain aamupala odottamassa.