Vakaalla maalla: Näin teet maailman parasta kahvia

Edit 30.8.2015: En ole ollut vakuuttunut rasvakahvin terveellisyydestä enää vähään aikaan, enkä ole juonut sitä varsinaisesti terveystarkoituksissa missään vaiheessa (joissakin lähteissä olen huomannut, että sen on väitetty laihduttavan ja mitä kaikkea) – ajatteluani se on kyllä kirkastanut. Rasvakahvi on ihan mielenkiintoinen ja kokeilemisenkin arvoinen juttu, mutta enpä perustaisi aamurituaalejani sen ympärille (jossain vaiheessa riski tällaisella oli olemassa – kuten alta voit lukea). Alkuperäinen teksti jääköön opiksi itsellenikin, ja olen kirjannut siihen huomioita hakasulkein.

Puolen vuoden ajan lähes jokaista aamuani on ilahduttanut kahviherkku, jonka parissa aloitin kokeilut vahvasti skeptisellä asenteella. Lyhyesti sanottuna: Laitetaan kahviin voita. Mutta kyse on paljon muustakin.

Tuoreeltaan jauhettu voikahvi valmiina nautittavaksiTällaisella juomalla on verrattomia vaikutuksia:

  • Tunnen, että kahvi on hyväksi aivoilleni. Ajattelutoiminta on todella kirkasta ja keskittyminen huippuluokkaa. Aaron Moritz on kirjoittanut voin käyttöön liittyen loistavan artikkelin, jonka käänsin blogiini: Ketoosi saa aivosi toimimaan paremmin. [Kahvin mahdollistama tarkka keskittyminen liittynee ketoottiseen tilaan pikemmin kuin itse kahviin.]
  • Monet kahviin liittyvät oireet, kuten vatsan vääntely, sumuiset ajatukset, hikoilu ja pään vihlomiset ovat tipotiessään. [Tässä on kyse tuoreen kahvin käytöstä sekä kahvin kulutuksen vähentämisestä.]
  • Pärjään tarpeen vaatiessa ja halutessani isolla kupillisella voikahvia helposti yli lounasajan. Rasva pitää nälän loitolla pitkään. [Tämä pitää kohdallani paikkansa.]
  • Tuorepaahtokahvista, jollaisena terveydestään kiinnostuneen kannattaisi kahvinsa aina juoda, ei tule koskaan sellainen sumuinen olotila kuin saattaa tulla monista luomulaatuisistakin markettikahveista. Voisiko syy olla siinä, että markettikahvit ovat käytännössä vanhoja (alempana lisää tästä)? [En ole enää niin vakuuttunut siitä, että tuore kahvi olisi merkittävästi terveellisempää kuin vanha kahvi. Homeongelmia voi olla. Herkät voivat saada terveydellisiä oireita. Tuore kahvi on toki herkullisempaa. Sumuinen olotila liittynee enemmänkin litkityn kahvin määrää. Kahvi on kuitenkin voimakas stimulantti.]
  • Kahvin laadun nostaminen on saanut laskemaan sen määrää. Ennen nautin seitsemänkin kuppia ties mitä happotervaa päivässä, nykyisin sen sijaan pari kupillista korkealaatuisinta kahvia, mitä voin käsiini saada. [Tästä juuri on ensisijassa kyse: Laadusta määrän sijaan.]

Kaiken lisäksi tämä kahvi maistuu koukuttavan herkulliselle!

Voikahvin on ”hyvinvointiskenessä” popularisoinut biohakkeri Dave Asprey, joka on lanseerannut ns. Bulletproof-kahvin. Tuttavallisemmin BP-kahviksi kutsuttu juoma sisältää pääasiassa kahvia, voita ja MCT-öljyä. Keskeisin ajatus on mitä vahvimmin alleviivattu laatu.

Asprey myy itse mykotoksiinivapaata kahvia. Mykotoksiinit ovat homemyrkkyjä, joita sanotaan syntyvän esimerkiksi markettikahveihin, jotka on jauhettu ties kuinka kauan aikaa sitten. Paahdettu kahvipapu säilyy hyvin säilytettynä kunnossa pari viikkoa, jauhettu kahvi pari päivää. Aspreyn kahvia en ole testannut, vaan luotan tuorepaahdettuihin (korkeintaan viikon vanhoihin) luomulaatuisiin kahvipapuihin, jotka jauhan juuri ennen keittämistä. [En ole enää vakuuttunut siitä, että vähemmän tuore kahvi olisi niin paljon terveydelle haitallista, että asiasta kannattaisi stressata. Tuoreeltaan paahdettu ja jauhettu kahvi on kyllä merkittävästi herkullisempaa.]

Varoitus: Tällaisen kahvin maistaminen tekee työpaikkojen ja kotien keittimissä porisevan hapon juomisen lähes mahdottomaksi, kun tajuaa, miten kelvotonta se on – ja miten erinomaisen hyvää on tuorepaahtokahvi. Ennen raa’at kahvipavut paistettiin kotona pannulla ja jauhettiin sitten tuoreeltaan kahvinkeittoa varten. Nykyisin marketista ostettavat mokat on paahdettu ties missä ties koska ja jauhamisestakin on saattanut kulua kuukausia. Olemme siirtyneet kahvin nauttimisesta ”kahvin” litkimiseen. [Totta, kun puhutaan tuorepaahtoisesta ja tuoreeltaan jauhetusta kahvista.]

Voikahviin laitettavan voin ei senkään soisi olevan mitä tahansa halparasvaa. Rasva kerää itseensä tehokkaimmin eläimen elimistöön joutuneita myrkkyjä. Eläinrasvojen kohdalla onkin ehdotonta suosia luomulaatua. Asprey itse hehkuttaa suolatonta Kerrygold-voita, joka on valmistettu ruohoruokitun ja ilman kasvuhormoneja kasvatetun lehmän maidosta. Suomesta ei Kerrygoldia saa, mutta esimerkiksi Lidlin suolaton luomuvoi kirkastettuna toimii voikahvissa todella hyvin. Ohjeet kirkastukseen alempana.

Kookosöljystä erotettu MCT-öljy antaa kahville viimeisen silauksen (sanalyhenne tulee sanoista medium chain triglycerides). Se sisältää ns. keskipitkiä rasvahappoja. MCT-öljy on ruoansulatukselle todella helppoa käsiteltävää ja sen on todettu olevan mm. painonpudotuksessa ihanteellinen rasva verrattuna paljon hehkutettuun oliiviöljyyn.

Huono kahvi murentaa terveytesi [En sanoisi näin enää.]

Painotan vielä kerran, että voikahvi, joka valmistetaan halvimmasta markettibrändin ”kahvista” ja voista on täysin eri juttu kuin laadukkaasta tuorepaahtokahvista ja luomuvoista valmistettu juoma. Jos ajatuksena on kokeilla tällaista kahvia halpisaineilla, on kokeilu parempi jättää väliin – niin tekee vain hallaa itselleen. Laadukkaista aineista tehty voikahvi sen sijaan on terveysherkku vailla vertaa (lue em. Moritzin artikkeli huolella läpi). Ne lisäeurot, jotka laadusta maksat, menevät suoraan hyvinvointiisi – ja ne lisäeurot, jotka jätät maksamatta saatat maksaa terveyden hupenemisella (ehkä marginaalisella, mutta pienistä heikon laadun puroista syntyy iso laaduttomuuden virta). Aikamme suurta hyvinvointiajattelijaa Jaakko Halmetojaa lainatakseni: ”Laatu, laatu, laatu!” Laskin taannoin, että kupillinen laadukasta voikahvia, jossa käytän useita mausteita (ks. ohje alempana) maksaa alle 3 euroa per kuppi. Kolmella eurolla saamme fancyhipcoolboomboom-ketjukahvilasta ehkä puolikkaan caffè latten, joka ei usein ole tuoretta kahvia nähnytkään.

Jos voikahvi ei ole juttusi (kokeile edes kerran), mutta olet kuitenkin kahvin ystävä, vaihda markettimokkasi tuorepaahtokahviin – Muutokset olotilassa saattavat olla silminnähtäviä! Mitä enemmän olen tutustunut kahviin liittyviin tutkimuksiin ja aineen säilymiseen, sitä vähemmän haluaisin tarjota pientäkään kupillista ”kahvia” edes pahimmalle vihamiehelleni.

Ohjeet maailman parhaan kahvin valmistamiseksi

Ainesten hankkiminen

  • Selvitä, onko paikkakunnallasi kahvipaahtimoa tai esimerkiksi intohimoista baristaa, joka fiilistelee tuorepaahtokahveja. Jos ei ole, voit hankkia kahvia verkkokaupoista. Laadukkaan kahvin pakkauksesta löydät aina paahtopäivämäärän (varmista, että tuo päivämäärä on korkeintaan toista viikkoa vanha).
  • Jos haluat tuoreinta mahdollista herkkua, voit hankkia kahvisi papuina ja jauhaa ne tuoreeltaan. Käytän itse keraamisilla terillä (jotka voittavat metalliset terät mennen tullen) varustettua Harion Skerton-myllyä. Sen hinta on 30 – 50 euron luokkaa kaupasta riippuen.
  • Hanki paketillinen luomuvoita. Dave Asprey suosittelee suolatonta luomuvoita, jollaista itsekin käytän, mutta tiedän monien käyttävän myös suolattua voita. Jos haluat tehdä kirkastettua voita eli gheetä, jossa voista on erotettu joillekin ihmisille haitallinen kaseiini sekä laktoosi, katso ohjeet alempaa.
  • Hanki halutessasi MCT-öljyä. Sitä saat useista verkkokaupoista sekä jopa tavallisista kivijalka-apteekeista. MCT-öljy tuntuu korostavan minkä tahansa ruoan maukkautta. Olen testannut tätä mm. sushin kanssa ja sainpa maistaa verratonta herkkua!

Valmistus (noin 1,5 kupillista – skaalaa ainesosia tarpeen mukaan)

  1. Keitä kahvi tavallisella kahvinkeittimellä tai mutteripannulla. Voit myös hankkia monien baristojen ylistämän Aeropress-laitteen. Valmistin kahvini ennen mutteripannulla, mutta siirryin noin kolme kuukautta sitten Aeropressin käyttäjäksi. Aeropress on todella yksinkertainen ja mutkaton laite, joka on äärettömän helppo puhdistaa. Se kulkee myös vaivattomasti mukanasi vaikka työpaikalle. Tavallisella kahvinkeittimelläkin saat hyvää kahvia, kunhan muistat 1) käyttää laadukasta (tuorepaahto)kahvia ja 2) käyttää raikasta vettä. Baristakikka on myös kastella suodatinpussi. Suodatinpussiksi kannattaa valita ruskea valkaisemattoman sijaan. Keitettyä kahvia ei kannata jättää kuumalle keittolevylle paahtumaan, ellei halua juoda tervaa.
  2. Sekoita kahviin aluksi 1 – 2 rkl voita. Jatkossa voit nostaa annostusta, mutta reilumpi rasva-annos saattaa laittaa tottumattoman vatsan kiertämään. Itse käytän nykyisin voita 4 – 6 ruokalusikallista.
  3. Lisää mukaan 1 – 4 rkl MCT-öljyä. Tässä pätee sama ohje kuin voin annostelussa.
  4. Sekoita – Parhaan tuloksen saat teho- tai sauvasekoittimella. Vispiläkin käy sekoitukseen paremman puutteessa, mutta lusikalla sekoitettaessa kahviin saattaa jäädä voikimpaleita.
  5. Mausta halutessasi – Omassa suosikkikahvissani on:
  • 1 – 1/2 tl ceyloninkanelia. Ceyloninkanelissa eli aitokanelissa on huomattavasti vähemmän maksalle myrkyllistä kumariinia kuin marketeissa kanelina myytävässä kassia- eli kiinankanelissa. Kaneli tasoittaa verensokeritasoja, joten se on erinomainen mauste etenkin, jos käytät joukossa makeutusta (tai syöt ohessa raakasuklaata, kuten itse teen).
  • Hitunen raffinoimatonta suolaa – Eli laadukasta, puhdistamatonta suolaa. Pikkiriikkinen määrä sopii kahviin erinomaisesti ja suolaa käytettiinkin aikoinaan kahvissa aivan normaalisti.
  • 1/2 tl kardemummaa. Luomulaatua, tietenkin. Ei-luomulaatuista joutuu laittamaan seokseen huomattavasti enemmän, sillä luomumausteet maistuvat poikkeuksetta voimakkaammille (ja valtavan paljon paremmille).
  • Pipetillinen pakuriuutetta. Tämä aikoinaan kahvin korvikkeena käytetty aines sopii kahviin erinomaisesti ja sen sanotaan tasoittavan kahvin happamoittavia vaikutuksia. Jaakko Halmetoja kertoo aiheesta lisää.
  • Joskus laitan mukaan myös yhden ruokalusikallisen raakakaakaojauhetta.
  • Makeutusta en yleensä käytä, mutta juomassa kelvoiksi makeuttajiksi olen todennut hunajan, kookospalmusokerin ja steviauutteen. On kuitenkin huomattava, että esimerkiksi sokerit ovat aina antiravinteita, olivat ne sitten mitä sokereita tahansa.

Voin kirkastaminen

Voi kirkastuu keittämällä, ja siten pääsee eroon joillekin ihmisille sopimattomasta kaseiinista sekä laktoosista. Lopputuloksena syntyy maultaan hieman toffeeseen vivahtavaa kirkastettua voita. Joissakin yhteyksissä saatetaan käyttää nimitystä ghee, mutta se tarkoittaa oikeasti erästä intialaisperäistä kirkastetun voin tyyppiä (joka valmistetaan hieman eri tavalla). Kirkastettua voita voi ostaa valmiina, mutta sen valmistaminen itse on helppoa kuin heinän teko (ehkä helpompaakin):

  • Osta luomuvoita. Kirkastuksessa voista irtoaa ehkä 10 – 15 % kuona-aineita eli kilosta voita saa arviolta 900 grammaa gheetä.
  • Laita kattila liedelle ja liesi pienimmälle asennolle. Parasta on käyttää esim. Pyrex-lasista valmistettua kattilaa, jolloin voin kirkastumisen näkee helposti. Laita voi kattilaan.
  • Anna voin sulaa hiljalleen. Kuona-aineet alkavat saostua nesteytyneen voin pohjalle ja pinnalle.
  • Kuori kuona-ainetta pois pinnalta sitä mukaa, kun sitä nousee pohjalta. Kun voi on kirkastunut, poista kuona-aine päältä ja kaada kirkastunut voi lasiastiaan varovasti niin, että pohjalla oleva kuona-aine ei tule mukana. Kuona-aineen voi antaa pulputa myös pikkuhiljaa pintaan.

Jos juot kahvia suuria määriä, kiinnitä erityisesti huomiota sen laatuun. Sama pätee missä tahansa elämän sisällössä – Laatu on sitä merkittävämpi tekijä, mitä suurempaa osaa elämästämme joku asia näyttelee.

Maista laadukasta voikahvia edes muutaman kerran, niin tiedät, mistä oikeasti puhutaan.

Kahvi on stimulantti, enkä halua ylikorostaa sen käyttöä. Päinvastoin suosittelen erittäin lämpimästi laskemaan tämän nautintoaineen kulutusta määrällisesti, ja nostamaan sen laatua. Jos et voi kuvitella päivää ilman aamukahvia, kertoo se liiasta koukuttuneisuudesta aineeseen. Parasta olisi pitää silloin tällöin kahvittomia päiviä – tai jopa viikkoja.

Summa summarum: Nauti parasta, nauti kohtuudella – Teet nämä valinnat itsellesi (ja kokeile sitä voikahvia :-)).